logo
Tilaa taksi Taksinumerot Taksihinnat Taksin ennakkotilaus Taksi tekstiviestillä Tilataksi Invataksi Sote-taksi Lentokenttätaksi Taksiasemat Kela-taksi Kela-taksi Uusimaa Kela-taksi Kanta-Häme Kela-taksi Varsinais-Suomi Kela-taksi Pirkanmaa Kela-taksi Satakunta Kela-taksi Keski-Suomi Kela-taksi Pohjois-Savo Kela-taksi Lappi Kela-taksi terveydenhuolto Kela-autot Tietosuoja – Kelan korvaamat taksikuljetukset Taksi Helsinki -sovellus Matkusta lentoasemalle kiinteään hintaan! Palvelut Edustustaksi Ekotaksi Premium-taksipalvelu Kanta-asiakasohjelma Seniorit Taksi Helsinki Sightseeing Lasten turvaistuin Yrityksille eBooker Taksi Helsinki -maksukortti Taxi Butler Tilapäiset taksiasemat Yrityslaskutusasiakkuus Pakettikuljetus Yritysreferenssit Taksi Helsinki Oy Asiakaspalaute Yritysesittely Yhteystiedot Avoimet työpaikat Osakkeenomistajat Taksitarkastaja Taksinkuljettajan koulutus Ajankohtaista Medialle Autoilija- ja kuljettajapalvelut Tietosuojaselosteet
fi Svenska English
Suomi Svenska English

Miten turvataan laadukkaat taksipalvelut ja torjutaan harmaa talous?

Taksi Helsinki järjesti 4.3.2025 mediatilaisuuden, jossa keskusteltiin taksialan lakimuutostarpeista ja harmaan talouden kuriin saamisesta. Puhujina olivat liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne, Helsingin apulaispormestari Daniel Sazonov, Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson sekä Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Yhteinen näkemys oli selvä: tiukempi lainsäädäntö, tehokas valvonta ja ammattitaitoiset kuljettajat ovat avainasemassa asiakkaiden turvallisuuden, selkeän hinnoittelun ja reilun kilpailun varmistamisessa.

Ministeri Ranne kertoi mittavasta 29 pykälän lakiesityksestä, jonka tavoitteena on muun muassa tiukentaa taksinkuljettajien ja yrittäjien pätevyysvaatimuksia, tehdä taksamittarit pakollisiksi ja parantaa luvallisten taksien tunnistettavuutta. Lakimuutosten on tarkoitus astua voimaan asteittain vuoden 2026 aikana.

Helsingin apulaispormestari Sazonov painotti, että kaupunki on jo ryhtynyt toimiin taksiasiakkaiden turvallisuuden takaamiseksi, muun muassa kilpailuttamalla satamien ja Asema-aukion taksiasemat. Hän korosti myös viranomaisvalvonnan tärkeyttä.

Taksiliiton Annukka Mickelsson esitti huolensa taksialan nykyisestä epätasapainosta: pääkaupunkiseudulla takseista on reilusti ylitarjontaa, kun taas muualla Suomessa saatavuus heikkenee.

Taksi Helsingin selvitys: Harmaa talous rehottaa

Toimitusjohtaja Juha Pentikäinen vaati lakimuutoksia, jotka turvaavat tasapuoliset kilpailuedellytykset taksiyrittäjille. Hän pitää tärkeänä sitä, että taksiasiakkaiden turvallisuuden lisäksi myös taksiyrittäjien luottamus tulevaisuuteen on varmistettava.

”Mikäli kaksien pelisääntöjen sallitaan jatkua toimialalla, eivät laillisesti yritysvastuunsa hoitavat yritykset, kuten Taksi Helsinki, kykene jatkamaan toimintaansa”, Pentikäinen sanoi.

Hän esitteli Taksi Helsingin mystery shopping -selvityksen, jossa tarkasteltiin lähes 100 taksikyytiä Helsingissä vuoden 2025 alussa. Tulokset ovat huolestuttavia:

  • vain 23 % kyydeistä täytti kaikki vaatimukset
  • 78 % autoista oli rekisteröity luvanvaraiseen liikenteeseen
  • 40 % maksuista suoritettiin sovellusmittarilla tai keksityillä hinnoilla
  • liki 40 %:ssa kyydeistä havaittiin virheitä arvonlisäveron laskennassa
  • lainmukaiset kuljettaja- ja yritystiedot olivat näkyvissä vain 37 %:ssa autoista.

“Jo näin suppealla otannalla on selvää, että taksialalla on mittava harmaan talouden ja pelisääntöjen vastaisen toiminnan aito ongelma”, Pentikäinen toteaa.

Lisätiedot:

Juha Pentikäinen, toimitusjohtaja, Taksi Helsinki Oy, juha.pentikainen(at)taksihelsinki.fi, puh. +358 40 865 0988