RIDEIT – Resebeställningsapp
Rideit är en webbläsarbaserad app till stöd för resandet i Östra Nyland som är avsedd för att beställa och hantera resor och fungerar med dator, surfplatta samt telefon. Tjänsten återfinns på adressen th.rideit.fi
Bokningsappen möjliggör:
- Bokning av resor
- Avbokning av resor
- Granskning av de grundläggande uppgifterna
- Kontroll av situationen vad gäller skjutsbesluten.
Tjänsten står till buds också för personer med reducerad sinnesmässig kapacitet med hjälp av smarttelefonernas assistansfunktioner.
Instruktioner för beställning nedan. Här är utskrivbara instruktioner.
Kunden får av Taksi Helsinki en personlig länk för att logga in på tjänsten
- genom att sända e-post till adressen itauusimaa@taksihelsinki.fi eller
- ringa numret 09 425 62389.
Den personliga länken sänds till kunden per SMS eller e-post. Frän länken kommer kunden in i tjänsten.
Genom att klicka på kallelselänken kan du godkänna kallelsen genom att trycka på knappen ”godkänn”.
jEfter godkännandet kan du registrera dig i tjänsten genom att trycka på ”Registrera dig / Logga in”.
Efter detta kan du skapa ett användarnamn för tjänsten genom att trycka på ”Registrera dig”.
Fyll i blanketten i
- Ditt namn
- Det användarnamn du önskar
- E-post (inte obligatorisk)
- Det lösenord du önskar
Slutför dig registrering genom att trycka på
”registrera dig”.
Appen har fyra huvudvyer
- I vyn passagerare ser du dina egna uppgifter
- I vyn transporter ser du resans uppgifter. När en bil har godkänt bokningen, syns detta i vyn.
- I vyn avbokning kan du avboka en bokning/bokningar som du gjort.
- I vyn bokning kan du göra en ny bokning.
Mata härnäst in uppgifterna om resan, alltså
- Datum och klockslag
- Rättigheterna till resa (Här ser du också det antal resor som står till buds)
- Avhämtnings- samt destinationsadresser
- Tilläggsuppgifter om resan, exempelvis närmare tilläggsuppgifter om avhämtningsadressen.
Kontrollera bokningens uppgifter innan du bekräftar bokningen.
VahvistaBekräfta bokningen genom att trycka på ”Bekräfta beställningen”.
Efter bekräftelsen får du information att bokningen har skapats framgångsrikt och kan ses på sidan Transporter.
I vyn Transporter ser du de bokningar som du gjort samt bilsituationen vad gäller bokningen.
Du kan avboka en bokad resa via fliken ”avbokning”.
- Välj den resa/de resor som du vill avboka och välj följande
- Ange orsaken till avbokningen i det fält som öppnar sig. Exempelvis: ”Mötet inhiberades”.
Bekräfta avbokningen med knappen ”skapa avbokning”.