logo
Boka taxi Taxi telefonnummer Taxi priser Flygplats taxi Förhandsbeställningar Färdtjänst FPA-taxi FPA-taxi Nyland FPA-taxi Egentliga Tavastland FPA-taxi Egentliga Finland FPA-taxi Birkaland FPA-taxi Satakunta FPA-taxi Mellersta Finland FPA-taxi Norra Savolax FPA-taxi Lappland Integritetspolicy – FPA taxitransporter Taxi Helsinki App Företag Vilka är vi? Kontaktinformation Respons Integritetspolicy
sv Suomi English
Svenska Suomi English

Dataskyddsbeskrivning – Kunder

Vi respekterar våra kunders integritet och vi har förbundit oss att skydda dina uppgifter. Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi vidtar alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas och att dina personuppgifter behandlas i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning och våra interna policyer.

I denna dataskyddsbeskrivning hittar du information om Taksi Helsinki Oy:s behandling av personuppgifter utgående från de register som ansluter sig till våra kunder. Här hittar du också kontaktuppgifter för eventuella begäranden om åtgärder.

1. Bakgrund

Taksi Helsinki Oy, 0838031-9, (”Taksi Helsinki”, ”vi eller oss”) är personuppgiftsansvarig vid behandlingen av dina personuppgifter i samband med användningen av Taksi Helsinkis taxiförmedlingstjänster och kundapplikation. Dessutom är vi personuppgiftsansvarig när vi kontaktar dig beträffande Taksi Helsinkis marknadsföring och övriga kommunikation.

Vid sidan av Taksi Helsinki är även det trafikföretag (”Föraren”) som omfattas av Taksi Helsinkis beställningsförmedlingstjänster gemensamt personuppgiftsansvarig med oss vid genomförandet av taxiförmedlingstjänsterna. Du kan läsa mer om Taksi Helsinkis och Förarens gemensamma behandling av personuppgifter i avsnitten ”Arrangemang som avser gemensam behandling av personuppgifter” och ”Erbjudande och genomförande av taxiförmedlingstjänster”.

2. Arrangemang som avser gemensam behandling av personuppgifter

Vi är gemensamt personuppgiftsansvariga med Föraren beträffande de ändamål för gemensam behandling av personuppgifter som avser erbjudande och genomförande av taxiförmedlingstjänsterna. Dessa ändamål för gemensam behandling av personuppgifter, som den gemensamma behandlingen av personuppgifter avser, specificeras i detalj i avsnittet ”Erbjudande och genomförande av taxiförmedlingstjänster”.

Som gemensamt personuppgiftsansvarig vid erbjudandet och genomförandet av taxiförmedlingstjänsterna är alltid den Förare som har godkänt och mottagit din beställning samt genomfört den taxitransport du har beställt. Med Förare avses ett trafikföretag som är verksamt som juridisk person eller enskild näringsidkare. För tydlighets skull konstateras att de hänvisningar som görs i den här dataskyddsbeskrivningen avser de taxiförare (”chaufför”) som avklarat taxitillståndsprovet och som omfattas av Förarens arbetsledningsrätt.

I enlighet med dataskyddslagstiftningen har vi avtalat om arrangemangen beträffande det gemensamma personuppgiftsansvaret med Föraren genom ett skriftligt avtal. De väsentliga delarna i arrangemanget enligt avtalet är de följande:

  • Taksi Helsinki svarar för information som avser den gemensamma behandlingen av personuppgifter med hjälp av denna dataskyddsbeskrivning.
  • Taksi Helsinki och föraren skapar en gemensam kontaktpunkt för att det ska vara enklare för dig att utnyttja dina rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen. Denna kontaktpunkt är Taksi Helsinkis dataskyddsombud, vars kontaktuppgifter du hittar i avsnittet ”Ta kontakt”.
  • Oavsett det ovannämnda har du rätt att utnyttja dina rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen gentemot både oss och Föraren.

Förarens kontaktuppgifter hittar du på det kort som är fäst på instrumentpanelen i taxibilen samt på kvittot över taxiresan.

3. Hur samlar vi in dina personuppgifter?

Vi samlar in dina personuppgifter på följande sätt:

Av dig själv eller av ditt företag, till exempel när du gör en beställning, skapar ett användarkonto i vår kundapplikation, när du som kund bedömer taxiresan, när du lämnar kundrespons, när du deltar i en tävling som vi ordnar samt när du i övrigt är i direkt växelverkan med oss, eller när vi ingår ett avtal med ditt företag och ditt företag lämnar dina personuppgifter exempelvis för hanteringen av företagets användarkonton.

Med automatiserade metoder, till exempel när vi skapar ett beställningsnummer och automatiskt ansluter din beställning till närmaste lediga taxibil, när vi sparar ditt telefonsamtal till beställningsnumret, när du tillåter att din terminalenhet samlar in positionsdata för användning av kundapplikationen samt när vi ger dig stamkundspoäng för beställningar som omfattas av stamkundsprogrammet.

Från Föraren, till exempel när Föraren eller chauffören meddelar att beställningen är mottagen och har slutförts samt när vi får en utredning från Föraren eller chauffören på kundrespons som du har gett.

Från tredje parter, till exempel karttjänsteleverantören i vår kundapplikation, om du har tillåtit insamling av lokaliseringsdata från din terminalenhet, varvid karttjänsteleverantören kan ge oss information om var du ska plockas upp.

4. Vilka av dina personippgifter behandlar vi, varför, hur länge och på vilka grunder?

Förenklat behandlar vi dina personuppgifter för följande ändamål:

•   Erbjudande och förmedling av taxiförmedlingstjänster.

•   Genomförande av Taksi Helsinkis kundapplikation och stamkundsprogram.

•   Marknadsförings- och kommunikationssyften.

•   Övriga saker.

De personuppgifter gällande dig som vi behandlar samt de ändamål, för vilka vi behandlar dem, liksom de rättsliga grunderna för behandlingen och personuppgifternas lagringstid specificeras i detalj nedan.

4.1. Erbjudande och genomförande av taxiförmedlingstjänster

4.1.1. Utdelning av beställningar, utförande av resor och uppfölhning av genomföra resor

Vi behandlar dina personuppgifter när vi tar emot din beställning samt annars i samband med genomförandet av din taxiresa och betalningen av den. I denna typ av behandling av personuppgifter ingår mottagning av beställning och skapande av beställningsnummer, utdelning av din beställning till närmaste lediga chaufför, koppling av taxibilens positionsdata till din beställning samt mottagande av uppgift om slutförd resa från chauffören. Om du är företagskund, behandlar vi dina personuppgifter även för att hantera avtal, företagstjänster, fakturering och rapportering samt för kontakter med det företag du företräder.

Taksi Helsinki och Föraren är gemensamt personuppgiftsansvariga vid den behandling av personuppgifter som avser utdelning av beställningar, genomförande av resor och uppföljningen av genomförda resor.

PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
– Grundläggande och identifierande uppgifter
– Kontaktuppgifter
– Fordonets positionsdata
– Beställningsuppgifter
– Uppgifter som hänför sig till betalningen
– Organisationsuppgifter för företagskunder, inloggningsuppgifter
Berättigat intresse (Taksi Helsinki). Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis och Förarens berättigade intressen beträffande utdelning av beställningar, genomförande av resor och uppföljning av genomförda resor.
 
Avtal (Föraren). Behandlingen av personuppgifter behövs för att verkställa avtalet om taxitransport mellan Föraren och kunden eller för att på kundens begäran utföra åtgärder som föregår ingåendet av avtalet.
Bevaringstid. Vi lagrar personuppgifter som samlas in för detta ändamål i ca 2 år för att vi ska kunna bereda oss för och försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss eller Föraren. Vissa uppgifter som ansluter sig till betalning och fakturering lagrar vi den tid som fastställs i bokföringslagen, i allmänhet 6 år. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis.

4.1.2. Möjliggörande av kommunikation mellan chauffören och kunden

    Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna möjliggöra kommunikationen mellan chauffören och dig beträffande din beställning. Vi delar med oss av dina personuppgifter till chauffören för att chauffören ska kunna ringa upp dig till exempel i en situation där chauffören inte hittar dig på avhämtningsplatsen.

    Taksi Helsinki och Föraren är gemensamt personuppgiftsansvariga vid behandlingen av personuppgifter som ska möjliggöra kommunikation mellan chauffören och kunden.

    PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
    – Grundläggande och identifierande uppgifter
    – Kontaktuppgifter
    – Beställningsuppgifter
    Berättigat intresse (Taksi Helsinki). Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis och Förarens berättigade intresse beträffande kommunikationen mellan chauffören och kunden.
     
    Avtal (Föraren). Behandlingen av personuppgifter behövs för att verkställa avtalet om taxitransport mellan Föraren och kunden eller för att på kundens begäran utföra åtgärder som föregår ingåendet av avtalet.
    Bevaringstid. Personuppgifter som samlas in för detta ändamål lagras så länge chaufförens arbetsskift pågår. Taksi Helsinki sparar ändå personuppgifter för utdelning av beställningar, genomförande av resor och uppföljning av genomförda resor i ca 2 år, så att vi ska kunna bereda oss för och försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss eller Föraren. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis.

    4.1.3. Genomförande av kundsupport för taxibeställning och information till kunden om taxibilens position

      Om du kontaktar oss för att fråga om taxibilens position eller annat som gäller din beställning behandlar vi dina personuppgifter för att genomföra kundsupporten. Detta är viktigt för att vi till exempel ska kunna hänvisa dig och/eller chauffören till rätt avhämtningsplats. Via Taksi Helsinkis kundapplikation får du aktuell information om positionen för den taxibil som genomför din beställning.

      Taksi Helsinki och Föraren är gemensamt personuppgiftsansvariga vid behandlingen av personuppgifter som ska möjliggöra kommunikationen mellan chauffören och kunden.

      PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
      – Grundläggande och identifierande uppgifter
      – Kontaktuppgifter
      – Beställningsuppgifter
      Berättigat intresse (Taksi Helsinki). Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis och Förarens berättigade intressen beträffande kundsupport för taxibeställningen och informering av kunden.
       
      Avtal (Föraren). Behandlingen av personuppgifter behövs för att verkställa avtalet om taxitransport mellan Föraren och kunden eller för att på kundens begäran utföra åtgärder som föregår ingåendet av avtalet.
      Bevaringstid. Om du kontaktar oss per telefon sparar vi samtalsinspelningen i 30 dagar från mottagningen av samtalet för att kunna verifiera affärstransaktionerna och säkerställa kvaliteten i servicecentralens verksamhet. Taksi Helsinki sparar ändå personuppgifter för utdelning av beställningar, genomförande av resor och uppföljning av genomförda resor i ca 2 år så att vi ska kunna bereda oss för och försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss eller Föraren. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis.

      4.1.4. Hantering av kundbedömningar och -respons för att säkra kvaliteten i kundupplevelsen

        Vi behandlar dina personuppgifter om du bedömer eller ger respons på till exempel din beställning eller chaufförens agerande i Taksi Helsinkis kundapplikation, via vår webbplats eller via andra motsvarande responskanaler. I dessa fall behandlar vi dina personuppgifter när vi tar emot din respons, granskar uppgifterna om beställningen och dess genomförande samt när vi eventuellt begär en utredning av chauffören med anknytning till den respons du har gett.

        PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
        – Grundläggande och identifierande uppgifter
        – Kontaktuppgifter
        – Beställningsuppgifter
        – Kundens bedömningar
        – Ytterligare information du har gett i responsen
        – Chaufförens utredning
        Berättigat intresse (Taksi Helsinki). Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis berättigade intresse beträffande hanteringen av kundbedömningar och -respons samt säkerställandet av kvaliteten av kundupplevelsen.
        Bevaringstid. Personuppgifter som samlats in för detta ändamål lagras i ca 2 år så att vi ska kunna bereda oss för och försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss eller Föraren. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis.

        4.1.5. Utförande av kundbedömningar på grundval av antalet tidigare beställningar av taxi samt profilerings- och prioriteringsåtgärder i anslutning till dessa

          Vi behandlar uppgifter som ansluter sig till taxibeställningar som du har gjort tidigare så att vi ska kunna sköta din nästa beställning i enlighet med din kundprofil. Di kundprofil påverkas av antalet beställningar som du gjort och rapporterna i anslutning till genomförandet av beställningarna, och på den grund kan vårt beställningssystem automatiskt fatta beslut vad gäller din nästa beställning för att göra servicecentralens.

          PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
          – Grundläggande och identifierande uppgifter
          – Kontaktuppgifter
          – Beställningsuppgifter
          – Uppgifter om beställning och resa
          Berättigat intresse (Taksi Helsinki). Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis berättigade intresse beträffande verifieringen och rapporteringen av affärstransaktioner samt smidigheten i servicecentralens verksamhet.
          Bevaringstid. Vi lagrar personuppgifter som samlas in för detta ändamål i ca 2 år för att vi ska kunna bereda oss för och försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss eller Föraren. Vissa uppgifter som ansluter sig till betalning och fakturering lagrar vi den tid som fastställs i bokföringslagen, i allmänhet 6 år. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis.

          4.1.6. Verifiering av affärstransaktioner och kvalitetskontroll av servicecentralens verksamhet

            Vi sparar de telefonsamtal som ringts till Taksi Helsinkis beställningsnummer. Syftet med verifieringen är att spara den beställning du har gjort för att vi vid behov ska kunna verifiera den affärstransaktion som är förknippad med taxibeställningen. Dessutom kan vi använda inspelningen för kvalitetskontroll av servicecentralens verksamhet, om du ger respons på den kundbetjäning du får när du ringer beställningsnumret.

            PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
            – SamtalsinspelningarBerättigat intresse (Taksi Helsinki). Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis berättigade intresse beträffande verifiering av affärstransaktioner och kvalitetssäkringen av servicecentralens verksamhet.
            Bevaringstid. Samtalsinspelningarna bevaras i 30 dagar från mottagningen av samtalet om inspelningen inte behöver sparas längre för att vi ska kunna bereda oss för och försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss.

            4.2. Implementering av kundapplikation och stamkundsprogram

              4.2.1 Erbjudande av kundapplikation, skapande av användarkonton och administration av kundförhållandet

              När du skapar ett användarkonto i Taksi Helsinkis kundapplikation eller annars använder kundapplikationen, behandlar vi dina personuppgifter för att kunna administrera kundrelationen och kundapplikationen. När du använder kundapplikationen behandlar vi dina personuppgifter även för att säkerställa den grundläggande säkerheten i kundapplikationen och för att tillmötesgå de begäranden du gör i kundapplikationen. Du behöver inte skapa ett användarkonto för att kunna använda kundapplikationen, men med ett konto får du tillgång till bättre förmåner, såsom möjlighet att bli VIP- eller SuperVIP-kund i vårt stamkundsprogram.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Grundläggande och identifierande uppgifter
              – Organisations- och kontaktuppgifter
              – IP-adress
              – Samtycken som gäller marknadsföring
              – Inloggningsuppgifter
              Avtal. Behandlingen av personuppgifter behövs för att verkställa avtalet om användning av kundapplikationen mellan Taksi Helsinki och kunden eller för att på kundens begäran utföra åtgärder som föregår ingåendet av avtalet.
              Bevaringstid. Vi sparar personuppgifter som samlats in för detta ändamål så länge som kundens användarkonto är aktivt. Du kan själv administrera hur länge kundkontot och dina tillhörande personuppgifter ska sparas med funktionen ”Mina data” i kundapplikationen, du kan alltså själv bestämma bevaringstiden. Vi sparar logguppgifterna om inloggning till kundapplikationen i ca 2 år. Vad gäller företagskunder bevaras vissa uppgifter i högst 10 år efter att avtalet upphört för att säkerställa Taksi Helsinkis rättsskydd. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis.

              4.2.2. Genomförande av förbättrade servicefunktioner på kundens begäran

              För att kunna erbjuda dig bättre och snabbare service gör vi det möjligt att beställa taxi på basis av positionsdata för din terminalenhet. När du ger ditt samtycke, samlar Taksi Helsinkis kundapplikation positionsdata för din terminalenhet och delar den med karttjänsteleverantören för vår kundapplikation så att vi kan fastställa din avhämtningsplats. Du kan läsa mer om behandlingen av personuppgifter i anslutning till beställning av taxi, utdelning av beställningar och genomförande av resor i avsnittet ”Erbjudande och genomförande av taxiförmedlingstjänster”.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Positionsdata för kundens terminalenhetSamtycke. Behandlingen av positionsdata för terminalenheten baseras på ditt samtycke eller om samtycket till användningen av positionsdata (lokaliseringsuppgifter) entydigt framgår av sammanhanget enligt lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation.
              Bevaringstid. Taksi Helsinki sparar inte positionsdata för terminalenheten, utan dessa delas till karttjänsteleverantören för vår kundapplikation, som sparar uppgifterna enligt den tid denne fastställt. Karttjänsteleverantören för kundapplikationen specificeras i detalj i avsnittet ”Mottagare med vilka vi delar med oss av dina personuppgifter”.

              4.2.3. Genomförande av stamkundsprogrammet för att förankra kunder

              När du skapar ett användarkonto i Taxi Helsinkis kundapplikation ansluter du dig samtidigt till Taksi Helsinkis stamkundsprogram. Om du inte skapar ett användarkonto kommer du inte med i stamkundsprogrammet. När du gör en beställning genom att ringa eller via vår kundapplikation behandlar vi dina personuppgifter för att automatiskt identifiera till vilken stamkundsnivå din beställningshistorik berättigar dig och vilka stamkundsförmåner du har till ditt förfogande. I kundapplikationen visar vi hela tiden den aktuella informationen om din stamkundsnivå samt de stamkundspoäng du har nått.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Grundläggande och identifierande uppgifter
              – Kontaktuppgifter
              – Beställningsuppgifter
              – Stamkundspoäng
              Avtal. Behandlingen av personuppgifter behövs för att verkställa avtalet om stamkundsprogram mellan Taksi Helsinki och kunden eller för att på kundens begäran utföra åtgärder som föregår ingåendet av avtalet.
              Bevaringstid. Enligt stamkundprogrammet förutsätter en viss stamkundsnivå att det görs ett visst antal beställningar under 60 dagar. Därför bevarar vi uppgifterna om stamkundspoäng i 60 dagar från den senaste beställningen enligt stamkundsprogrammet. Till övriga delar sparar vi personuppgifter som ansluter till beställningar i ca 2 två år så att vi ska kunna bereda oss för och försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss eller Föraren. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis.

              4.2.4. Möjliggörande av en smidigare betalning av taxiresan via kundapplikationen eller betalkort

              Vi gör det möjligt att betala taxiresan direkt via kundapplikationen. Den behandling av personuppgifter som görs i detta sammanhang omfattar införing av dina betalkortsuppgifter i betalningstjänsteleverantörens tjänst som är integrerad i vår kundapplikation, och för att tillhandahålla dig kvitton över betalningarna. Vi varken sparar eller lagrar dina betalkortsuppgifter själva, utan vi möjliggör med kundapplikationen endast att dessa uppgifter kan samlas in och lagras av betalningstjänsteleverantören. I fråga om våra företagskunder inbegrips även fakturering av kunden i enlighet med villkoren i kundavtalet samt rapportering av taxibeställningarna.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Grundläggande och identifierande uppgifter
              – Organisations- och kontaktuppgifter
              – Inloggningsuppgifter
              – Beställningsuppgifter
              – Uppgifter om betalning och fakturering
              Avtal. Behandlingen av personuppgifter behövs för att verkställa avtalet om taxiresa mellan Taksi Helsinki och kunden eller för att på kundens begäran utföra åtgärder som föregår ingåendet av avtalet.
              Bevaringstid. Vi sparar personuppgifter som samlas in för detta ändamål i cirka 6 år för att uppfylla de skyldigheter som bokföringslagstiftningen fastställer. Vad gäller företagskunder sparas vissa uppgifter i högst 10 år efter att avtalet upphört för att säkra Taksi Helsinkis rättsskydd. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis.

              4.2.5. Mätning och uppföljning av användningen av kundapplikationen för att utveckla våra tjänster

              Analystjänsteleverantörerna för kundapplikationen kan samla in information om användningen av kundapplikationen. Med hjälp av dessa uppgifter kan vi till exempel få reda på hur användarna förflyttar sig i kundapplikationen samt få annan information om användarna, såsom statistik över antalet besökare och annan anonym kombinerad information om användarna och användningen av kundapplikationen. Med hjälp av dessa uppgifter kan vi mäta och följa upp användningen av kundapplikationen, för att i fortsättningen kunna utveckla och erbjuda dig bättre tjänster. Uppgifter som samlas in för detta ändamål är inte direkta personuppgifter, utan de baseras på dina digitala identifierande data.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Digitala identifierande data
              – IP-adress
              – Uppgifter om användningen av applikationen
              Berättigat intresse. Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis berättigade intresse i anslutning till mätning och uppföljning av användningen av kundapplikationen samt för att utveckla våra tjänster.
              Bevaringstid. Vi sparar logguppgifter om inloggning till kundapplikationen och användningen av den i ca 2 år. Taksi Helsinki sparar inte digitala identifierande data, utan dessa delas till analystjänsteleverantörerna för vår kundapplikation, som sparar uppgifterna enligt den tid tjänsteleverantörerna i fråga har fastställt. Analystjänsteleverantörerna för kundapplikationen specificeras i detalj i avsnittet ”Mottagare med vilka vi delar med oss av dina personuppgifter”. Statistik och rapporter som inte innehåller personuppgifter lagras tills vidare.

              4.3. Marknadsföring och kommunikation

              4.3.1. Utskick av elektronisk marknadsföringskommunikation för att främja Taksi Helsinkis varumärke

              Om du beställer vårt nyhetsbrev eller annat motsvarande marknadsföringsinnehåll som skickas automatiskt, behandlar vi dina personuppgifter för att leverera det innehåll eller den kommunikation du beställt beträffande vårt varumärke och våra tjänster.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Grundläggande och identifierande uppgifter
              – Kontaktuppgifter
              – Samtycken som gäller marknadsföring
              Samtycke. Utskick av elektronisk marknadsföringskommunikation baseras på ditt samtycke.
              Bevaringstid. Personuppgifterna behandlas så länge som din beställning av marknadsföringskommunikation är aktiv. Dina personuppgifter raderas när du har avslutat din beställning (du kan återta ditt samtycke via länken i marknadsföringskommunikationen eller genom att annars kontakta oss).

              4.3.2. Utskick av kundmeddelanden om vår verksamhet eller våra tjänster

              Om det sker förändringar i vår verksamhet eller våra tjänster eller vi anser det vara viktigt att informera dig om situationen och kontinuiteten i vår affärsverksamhet eller våra tjänster, kan vi behandla dina personuppgifter för att sända dig kundkommunikation i anslutning härtill till exempel per e-post.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Grundläggande och identifierande uppgifter
              – Kontaktuppgifter
              Berättigat intresse. Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis berättigade intresse beträffande översändning av kundkommunikation om vår affärsverksamhet eller våra tjänster.
              Bevaringstid. Personuppgifterna lagras så länge som avtalet mellan dig och oss är i kraft. Vad gäller enskilda meddelanden lagrar vi dina uppgifter tills vi har översänt kommunikationen i fråga till dig, varefter vi raderar vi den listning som gäller utskick av kundmeddelanden.

              4.3.3. Upprätthållande av kanaler och reklam i sociala medier för att främja Taksi Helsinkis varumärke

              När vi upprätthåller våra kanaler i sociala medier och gör reklam i sociala medier kan vi i detta sammanhang behandla dina personuppgifter. Sådan behandling av personuppgifter omfattar exempelvis kommunikation med dig i en av våra kanaler i sociala medier. Dessutom kan vi behandla eller möjliggöra behandlingen av dina personuppgifter när vi ger vår reklampartner för sociala medier uppdrag avseende reklam till målgrupper samt när vi får statistik och rapporter över hur reklamen genomförts.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Grundläggande och identifierande uppgifter
              – Uppgifter som du lämnat när du tagit kontakt
              – Profil i sociala medier
              Berättigat intresse. Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis berättigade intresse beträffande upprätthållande av kanaler i sociala medier och reklam i dem samt främjande av vårt varumärke.
              Bevaringstid. Personuppgifterna lagras så länge som du följer oss i sociala medier. Personuppgifter som gäller målgruppsreklam behandlas så länge som reklamkampanjen varar. Därefter raderar vi ovannämnda personuppgifter enligt vår interna praxis. Statistik och rapporter som inte innehåller personuppgifter lagras tills vidare.

              4.3.4. Ordnande av tävlingar och utlottningar för att främja Taksi Helsinkis varumärke

              Vi behandlar dina personuppgifter om du deltar i en tävling eller utlottning som vi ordnar. I detta sammanhang behandlar vi personuppgifter till exempel när vi tar emot uppgifter om deltagande, när vi kontaktar vinnarna samt när vi levererar priset från tävlingen eller utlottningen till vinnaren.

              PersonuppgiftskategorierJuridisk grund
              – Grundläggande och identifierande uppgifter
              – Kontaktuppgifter
              – Uppgifter som du lämnat när du tagit kontakt
              Berättigat intresse. Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose Taksi Helsinkis berättigade intresse beträffande organisering av tävlingar och utlottningar samt främjande av vårt varumärke.
              Bevaringstid. Personuppgifterna lagras i högst sex (6) månader efter att tävlingen eller utlottningen har avslutats. Därefter raderar vi de ovannämnda personuppgifterna enligt vår interna praxis.

              4.4. Övrigt

              4.4.1. Iakttagande av lagstadgade skyldigheter

              Vi kan behandla dina personuppgifter om det är nödvändigt för att vi ska kunna uppfylla våra lagstadgade skyldigheter, till exempel för att följa bokförings- och aktiebolagslagstiftningen eller för att uppfylla en skyldighet att överlåta information till polisen. Personuppgifter som vi behandlar för att uppfylla lagstadgade skyldigheter utgörs av de personuppgiftskategorier som specificeras i den här dataskyddsbeskrivningen och som är nödvändiga för att uppfylla den lagstadgade skyldigheten i fråga.

              4.4.2. Att upprätta, framlägga och försvara rättsligt anspråk

              Vi kan behandla dina personuppgifter om det behövs för att vi ska kunna försvara oss mot rättsanspråk, till exempel i samband med rättegångar. Personuppgifter som vi behandlar i detta sammanhang utgörs av de personuppgiftskategorier som specificeras i den här dataskyddsbeskrivningen eller av tilläggsinformation som vi har erhållit i samband med rättsanspråket.

              5. Fattar vi automatiserade beslut som gäller dig?

              Vi kan använda dina personuppgifter för att fatta automatiserade beslut. Sådant automatiserat beslutsfattande kan avse:

              •   Att koppla samman dig och en ledig taxibil. Du kopplas automatiskt samman med en viss taxibil endast på grundval av att bilen i fråga är den som befinner sig närmast dig.

              •    För automatisk identifiering av din kundnivå enligt stamkundsprogrammet och för automatiskt utförande av de tjänster som sammanhänger med din kundnivå.  

              Vi kan även ge våra partner tillstånd att göra mätningar och utföra analystjänster samt rapportera resultaten från dessa aktiviteter till oss. Dessa partner kan för ovannämnda aktiviteter utnyttja automatiserat beslutsfattande.

              Vi anser att det automatiserade beslutsfattande som vi utför, inklusive profilering, inte har de rättsverkningar som avses i dataskyddslagstiftningen eller annars heller några betydande verkningar för dig.

              6. Åt vem och varför delar vi med oss av dina personuppgifter?

              Vid behov kan vi dela med oss av dina personuppgifter med andra aktörer. Vi skiljer åt mottagarna av dina personuppgifter i tjänsteleverantörer och övriga mottagare. Tjänsteleverantörer är personuppgiftsbiträden som behandlar personuppgifter åt Taksi Helsinki för de ändamål som fastställs i den här dataskyddsbeskrivningen. Övriga mottagare som eventuellt tar emot dina personuppgifter är självständiga personuppgiftsansvariga och behandlar personuppgifterna för sina egna ändamål.

              Vi kan dela med oss av dina personuppgifter med följande mottagare:

              6.1. Tjänsteleverantörer

              Vi använder olika tjänsteleverantörer för att genomföra de ändamål för behandlingen som angetts i denna dataskyddsbeskrivning. Tjänsteleverantörerna behandlar dina personuppgifter för vår räkning och vi svarar för de utnyttjade tjänsteleverantörernas åtgärder när de behandlar personuppgifterna. Dessa tjänsteleverantörer kan variera men till dem hör leverantören av taxiförmedlingssystemet, betalningstjänsteleverantören, leverantören av kundservice- och kundresponssystemet, telefonsystemsleverantören för kundtjänsten, leverantörer av IT- och infrastrukturtjänster, programutvecklingstjänsteleverantörer, den partner som levererar elektroniska marknadsföringsmeddelanden, leverantören av analystjänster för kundapplikationen samt bokföringsbyrån. Vi är personuppgiftsansvariga vad beträffar den behandling av personuppgifter som tjänsteleverantörerna utför åt oss.

              6.2. Övriga mottagare

              Vi behov delar vi även med oss av dina personuppgifter till övriga mottagare, som själva är personuppgiftsansvariga när de behandlar dina personuppgifter.

              MottagareSyfteJuridisk grund
              FörareVi delar med oss av dina personuppgifter till Föraren för ändamål som avser erbjudande och genomförande av taxiförmedlingstjänster. Dessutom delar vi med oss av betalningskvittot för beställningen med Föraren om du betalar din taxibeställning via kundapplikationenBerättigat intresse.  Behandlingen behövs för att erbjuda och genomföra taxiförmedlingstjänsterna samt för att tillgodose de berättigade intressen som är förknippade med avräkningar mellan Taksi Helsinki och Föraren.
              Google MapsVi kan dela med oss av din terminalenhets positionsdata med Google om du använder vår kundapplikation och tillåter att positionsdata samlas in av din terminalenhet. I dessa fall är syftet med behandlingen av dina personuppgifter att genomföra förbättrade tjänstefunktioner i kundapplikationen på din begäran.Avtal. Behandlingen av personuppgifter behövs för att verkställa avtalet om användning av kundapplikationen mellan Taksi Helsinki och kunden.
               
              Samtycke. Behandlingen av positionsdata för terminalenheten baseras på ditt samtycke eller om samtycket till användningen av positionsdata (lokaliseringsuppgifter) entydigt framgår av sammanhanget enligt lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation.
              Facebook SDKVi kan dela med oss av dina digitala identifierande data med Facebook för att mäta och följa upp användningen av kundapplikationen samt för syften som är förknippade med utvecklingen av våra tjänster.Berättigat intresse. Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose vårt berättigade intresse för mätning och uppföljning av användningen av kundapplikationen samt för att utveckla våra tjänster.
              Plattformar för sociala medierVi kan dela med oss av dina personuppgifter med plattformsleverantörer för sociala medier om du följer oss i sociala medier. Dessutom kan vi göra det möjligt för plattformsleverantörerna för sociala medier att behandla dina personuppgifter med anslutning till ett uppdrag om målgruppsreklam.Berättigat intresse. Behandlingen av personuppgifter behövs för att vi ska kunna tillgodose vårt berättigade intresse beträffande upprätthållande av kanaler och reklam i sociala medier samt främja vårt varumärke.
              Externa rådgivareVid behov kan vi dela med oss av uppgifter till externa rådgivare, till exempel revisorer och advokatbyråer om vi är skyldiga till det enligt lag eller om personuppgifterna behöver delges för att vi ska kunna förbereda oss för och försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss.Lagstadgad skyldighet. Behandlingen behövs för att uppfylla våra lagstadgade skyldigheter.
               
              Berättigat intresse. Behandlingen behövs för att tillgodose vårt berättigade intresse beträffande att väcka talan eller skydda oss mot rättsanspråk.
              Domstolar, motparter m.fl.

              Brottsbekämp-ningsmyndig-heter, t.ex. polisen
              Vi kan dela med oss av dina personuppgifter till domstolar, motparter m.fl. om det behövs för att vi ska kunna försvara oss mot eventuella rättsanspråk som riktas mot oss.

              Vi behov delar vi med oss av dina personuppgifter till myndigheterna, om vi har lagstadgad skyldighet att dela med oss av uppgifter
              Berättigat intresse.  Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse med avseende på att försvara oss mot rättsanspråk.

               
              Lagstadgad skyldighet. Behandlingen behövs för att uppfylla lagstadgade skyldigheter.
              7. Var behandlar vi dina personuppgifter?

              Vi strävar efter att alltid bevara och behandla dina personuppgifter inom Europeiska unionen/Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Vissa tjänsteleverantörer eller mottagare kan emellertid vara belägna utanför Europeiska unionen/Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. För att tillbörligt trygga dina personuppgifter ser vi till att lämpliga skyddsåtgärder tillämpas på de mottagare som behandlar dina personuppgifter utanför Europeiska unionen/Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Sådana skyddsåtgärder är till exempel internationella dataöverföringsavtal om överföring av personuppgifter. Om du har frågor om till vilka länder dina personuppgifter överförs och vilka skyddsåtgärder som tillämpas för att skydda dina personuppgifter eller om du vill ha en kopia på dylika skyddsåtgärder, ber vi dig kontakta oss på tietosuojavastaava@taksihelsinki.fi.

              8. Vilka rättigheter har du?

              Du har med stöd av dataskyddslagstiftningen vissa rättigheter beträffande behandlingen av dina personuppgifter. Om du gör en begäran som avser dina rättigheter, behandlar vi i samband härmed dina personuppgifter i den utsträckning som behövs för att vi ska kunna tillgodose dina rättigheter. Gör en begäran om att utnyttja dina rättigheter genom att kontakta oss på tietosuojavastaava@taksihelsinki.fi. Vi kan be dig specificera din begäran skriftligt och verifiera din identitet innan begäran behandlas.

              Du har rätt att:

              Få tillgång till dina personuppgifter

              Du har rätt att få tillgång till de personuppgifter om dig som vi behandlar. Vi ger dig dessa uppgifter om vi inte har en laglig orsak att inte dela med oss av uppgifterna eller om delningen av uppgifterna skulle ha en skadlig inverkan på tredje parters rättigheter och friheter. Observera att du även kan granska och uppdatera dina uppgifter i Taksi Helsinkis kundapplikation.

              Uppdatera dina personuppgifter

              Du har rätt att begära att felaktiga eller bristfälliga personuppgifter ska korrigeras eller kompletteras. Observera att du även kan granska och uppdatera dina uppgifter i Taksi Helsinkis kundapplikation.

              Återta ditt samtycke

              I den omfattning som vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ditt samtycke har du rätt att när som helst återta ditt samtycke. Observera att du kan återta ditt marknadsföringssamtycke i Taksi Helsinkis kundapplikation.

              Motsätta dig behandlingen av personuppgifter

              Du har rätt att motsätta dig behandling av personuppgifter som behandlas på grund av berättigat intresse genom att åberopa en personlig, särskild situation. I den situationen slutar vi använda dina personuppgifter när behandlingen grundas på vårt berättigade intresse, om vi inte kan visa att vårt berättigade intresse åsidosätter dina dataskyddsrelaterade intressen, rättigheter och friheter eller att behandlingen av personuppgifter är nödvändig för att hantera eller försvara rättsanspråk.

              Radera dina personuppgifter

              I vissa situationer har du rätt att begära att dina personuppgifter raderas. Vi kan dock inte radera dina personuppgifter om till exempel lagen ålägger oss att bevara uppgifterna eller om vi behöver dina uppgifter för att upprätta, framlägga eller försvara ett rättsligt anspråk. Observera att du också kan radera dina uppgifter i Taksi Helsinkis kundapplikation.

              Begränsa behandlingen av dina personuppgifter

              Du har i vissa situationer rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om behandlingen av dina personuppgifter begränsas kan vi utöver att bevara dina personuppgifter endast behandla dem med stöd av ditt samtycke, för att upprätta, framlägga eller försvara ett rättsanspråk, eller för att försvara tredje parters rättigheter.

              Överföra dina personuppgifter

              Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter vi lagrar om dig i ett organiserat, allmänt användbart och maskinläsligt format (överföring av uppgifter mellan system). I motsats till rätten att få tillgång till personuppgifter, omfattar rätten att överföra uppgifter till ett annat system endast sådana personuppgifter som du själv har lämnat oss eller som vi behandlar med stöd av vissa juridiska grunder, till exempel ditt samtycke.

              Inge klagomål

              Om du anser att behandlingen av dina personuppgifter är i konflikt med gällande lagstiftning, kan du inge klagomål till övervakningsmyndigheten i den medlemsstat i EU, i vilken din boplats eller arbetsplats är belägen. Kontaktuppgifterna till den finska dataombudsmannens byrå hittar du på adressen tietosuoja.fi.

              9. Hur tryggar vi dina personuppgifter?

              Vi genomför ändamålsenliga åtgärder (inklusive fysiska, digitala och administrativa åtgärder) för att skydda personuppgifterna mot försvinnande, förstörelse, missbruk och olovlig tillgång eller olovligt överlämnande. Som exempel kan nämnas att manuellt material förvaras i ett låst utrymme, till vilket bara utsedda personer har tillträde, och personuppgifter som hanteras digitalt är skyddade och lagrade i våra datasystem, till vilket tillgången är begränsad endast till sådana personer som behöver uppgifterna i fråga för att sköta sina arbetsuppgifter och som har i bruk personliga användarnamn och lösenord.

              Observera att inte ens ändamålsenliga åtgärder kan förhindra alla eventuella personuppgiftsincidenter. I situationer med personuppgiftsincidenter meddelar vi dig om saken i enlighet med tillämpliga lagar.

              10. När har den här beskrivningen uppdaterats?

              Vi kan tidvis uppdatera informationen i den här dataskyddsbeskrivningen till exempel när vår verksamhet eller lagstiftningen ändras. Vi strävar efter att anlita skäliga medel för att meddela dig om viktiga ändringar och deras konsekvenser i god tid i förväg. Vi rekommenderar dig att bekanta dig med innehållet i denna dataskyddsbeskrivning regelbundet och alltid när du har fått vetskap om ändringar i den. Den senaste versionen av den här dataskyddsbeskrivningen eller dess innehåll publiceras alltid på Taksi Helsinkis webbplats. Denna dataskyddsbeskrivning har senast uppdaterats 07/2024.

              11. Var kan du ta kontakt med oss?

              Om du har några frågor om behandlingen av dina personuppgifter ber vi dig kontakta oss. Alla begäranden gällande utövandet av de ovan nämnda rättigheterna, frågor om denna dataskyddsbeskrivning och övrig kontakt med oss angående behandlingen av dina personuppgifter ska göras per e-post till adressen tietosuojavastaava@taksihelsinki.fi.

              Den personuppgiftsansvariges kontaktinformation

              Taksi Helsinki Oy

              Banmästargatan 7B, 00520 Helsingfors FO-nummer: 0838031-9