Boka Taxi 0100 0700
logo
Boka taxi Taxi telefonnummer Taxi priser Flygplats taxi Förhandsbeställningar Taxi Helsinki App Tjänster Närbutikstjänster Företag Vilka är vi? Kontaktinformation Respons Integritetspolicy
sv Suomi English
Svenska Suomi English

Vanliga frågor

Registrering

Taksi Helsinki-appen innehåller en stor mängd nyttiga funktioner, till exempel införande av betalkort i applikationen. För att kunna använda tjänsterna måste du först registrera dig som användare. Om du redan tidigare har registrerat dig kan du logga in i tjänsten med dina inloggningsuppgifter.

Du kan även använda och beställa appen utan att registrera dig eller ange dina kortuppgifter. Användaren autentiseras med telefonnumret, varefter det går att beställa en taxi med appen.

Vi rekommenderar ändå att du registrerar dig, eftersom du på det sättet får avsevärt mer förmåner.

Hur registrerar jag mina uppgifter i appen?

Ge först dina personuppgifter. Din e-postadress fungerar även som användarnamn. Ditt namn och telefonnummer hjälper dig och taxiföraren att hitta varandra och säkerställa att du fått den bil du har beställt.

Betalkortsuppgifter

När du registrerar ditt betalkort kan debiteringen göras automatiskt utan att du ens behöver ha plånboken med i taxin. Du kan registrera två olika betalkort i appen samt uppgifterna för Taksi Helsinki-betalkort och när du beställer taxi kan du välja vilket kort du vill använda för betalning. Du kan namnge betalkorten som du vill.

Du kan även registrera ett debit-kort i appen. Om du har ett credit/debit-kort hittar du oftast numret för debit-sidan på betalkortets baksida. Kontrollera att inställningarna i din nätbank tillåter inköp på webben, så att appen kan användas. För närvarande stöder vi Visa- och Mastercard-kort, men vi har för avsikt att ta med nya korttyper inom kort.

Kan jag lita på att mina betalkortsuppgifter hålls hemliga?

Betalkortsuppgifterna sparas i vår betalningspartners, Nets, system, och Taxi Helsinki ser dem inte i något skede.

Stark autentisering

Vi har uppdaterat Taksi Helsinki-appen så att den motsvarar de nya kraven i EU:s betaltjänstdirektiv, som trädde i kraft 1.1.2021, och som anger att stark autentisering av kunden är obligatoriskt vid alla elektroniska betalningstransaktioner, såsom betalningar på webben.

Kravet på stark autentisering baseras på EU:s betaltjänstdirektiv PSD2. Syftet med reformen är att förbättra säkerheten vid betalning med kort samt minska riskerna för missbruk. Betalkortsuppgifter räcker i fortsättningen i regel inte till för att betala inköp på webben. Kunden förutsätts dessutom identifiera sig med exempelvis bankkoder, mobilcertifikat, sms med engångskod eller fingeravtryck.

Kunden måste bekräfta sådan betalning av taxiresa som görs via Taksi Helsinki-appen med hjälp av stark autentisering.

När du väljer att betala med ett betalkort (debit- och kreditkort) som angetts i Taksi Helsinki-appen, måste du göra en stark autentisering.

  • Den starka autentiseringen görs redan vid beställning, när du anger ett betalkort i applikationen som betalningsmedel (frånsett Taksi Helsinki-betalkortet, som inte förutsätter stark autentisering).
  • Du får se summan när du gör den starka autentiseringen.

Om du väljer en fastprissatt resa, bekräftar du hela detta fasta pris.

Om du väljer betalning enligt taxametern visas summan 1 euro. (I appen visas ett meddelande som anger att du tas till stark autentisering och att den summa som visas vid identifieringen inte är det slutliga priset på resan.)

  • Du tas till stark autentisering, som görs med exempelvis nätbankskoder eller mobilcertifikat.
  • Därefter framskrider beställningen som vanligt.
  • Efter resan behöver du inte längre bekräfta den slutliga summan, utan denna debiteras från ditt kort automatiskt.

Kan jag betala taxiresan kontant eller med kort direkt i taxin?

Om du inte vill att din taxiresa ska debiteras från det kort som du angett i tjänstens kan du välja ”maksu taksissa” (betala i taxin) som betalningssätt. Detta är bekvämt också om du beställer bilen åt någon annan och inte själv vill betala resan. Då betalas resan på vanligt sätt i bilen i slutet av resan.

Hur beställer jag en taxi?

Appen kontrollerar automatiskt din position. Du kan specificera ditt läge på kartan, själv skriva in adressen, välja adressen från beställningshistoriken eller bland dina favoriter. Den positionering som mobiltelefonen gör är ändå inte alltid helt exakt. Om du har Wi-Fi påkopplat förbättras positioneringsnoggrannheten avsevärt.

Om du också uppger din destinationsadress får du en uppskattning av taxiresans längd, pris och varaktighet. När du har angett destinationsadress kan du även välja en fastprissatt resa.

Du kan beställa en personbil, minibuss eller kombibil, om du vill. I appen finns det även flera tilläggstjänster, såsom Premium-tjänst och husdjurstransport. Om det inte finns en sådan bil som du önskar i tilläggstjänsterna (till exempel bilbarnstol, bröllopstransport, invatransport m.m.) ber vi dig kontakta taxicentralen på 0100 0700.

Kan jag kontrollera de uppgifter jag angett ännu innan jag beställer taxin?

Du får en sammanfattning av din beställning innan den skickas. Då kan du även kontrollera de tilläggstjänster som står till buds.

Var särskilt noggrann när du kontrollerar adressen! När du är nöjd med valen ska du bekräfta beställningen, varvid den skickas till Taksi Helsinkis beställningssystem.

Hur vet jag om en taxi är på kommande?

När vi har hittat en ledig taxi för din beställning kan du följa den på kartan. Appen ger dig numret på den taxi som kommer, bilens märke samt en uppskattning om när den är framme. Du kan vid behov ringa föraren och ge ytterligare information om var du vill bli upplockad.

Taxin väntar på dig

När taxin anländer till avhämtningsadressen ger appen dig numret på taxiskylten. Det är det nummer som finns på taxins tak. Kontrollera att du stiger i rätt bil!

Efter resan

Vi hoppas få respons efter resan. Välj antal stjärnor för att berätta hur väl du betjänades och du kan även välja ett färdigt responsalternativ. Om du vill ge mer specifik respons kan du skriva in den direkt i appen.

Hur får jag kvitto på taxiresan om jag har betalat den direkt i appen?

Om du betalade resan med ett betalkort som du angett i tjänsten får du bekvämt kvitto på betalningen senast följande vardag per e-post.

Kan jag vid behov avboka min beställning?

Beställningen kan avbokas ända tills taxin har anlänt till avhämtningsadressen genom att trycka på knappen ”Peru tilaus” (avboka beställning).

Hur kan jag beställa en taxi direkt via hemmenyn i telefonen?

iOS-versionen av Taksi Helsinki-appen stöder snabbval i hemmenyn. Med dessa kan du beställa en taxi till hemadressen, få en prisuppskattning från din aktuella adress hem eller ringa direkt till taxin via telefonens hemmeny. Detta är möjligt med iPhone-modeller som stöder så kallad 3D-touch. Tryck kraftigt på Taksi Helsinkis appikon för att öppna snabbvalen.

Vad är ReceiptHero?

Om du använder tjänsten eTasku eller Procountor och vill få kvitton för dina taxiresor direkt till den tjänst du använder, kan du i betalningsinställningarna klicka på ett betalkort som du har registrerat och i menyn välja ”Lisää ReceiptHero-palveluun” (lägg till i ReceiptHero-tjänsten). Då får du inget kvitto för taxiresan per e-post, utan de dyker automatiskt upp i den tjänst som du använder. Du kan även senare lägga till ReceiptHero för ett betalkort via betalningsinställningarna i appen.

Procountor-användare:

Registrera ett användarnamn för ReceiptHero. Använd samma e-postadress för detta som du har i Taksi Helsinki-appen.

Lägga till betalkort i ReceiptHero

Öppna applikationen Procountor Kvitton, öppna ReceiptHero i menyn och aktivera anslutningen till ReceiptHero.

 Därefter överförs kvittona automatiskt till Procountor.

eTasku-användare:

Öppna mobilappen eTasku. Välj ReceiptHero i sidomenyn i appen och registrera dig. Använd samma e-postadress för detta som du har i Taksi Helsinki-appen.

Lägg till betalkortet i ReceiptHero, och när betalkortet har angetts ska du ge eTasku åtkomst till korttransaktionerna.

Lägg till betalkortet i Taxi Helsinki-appen och anslut det samtidigt till ReceiptHero-tjänsten.

 Färdigt. Nu överförs kvitton från Taksi Helsinki automatiskt till eTasku.

Kontaktuppgifter

Ring taxicentralen 0100 0700 (2,90 € + 0,55 €/min + lna/msa.)

Kundrespons

Per telefon vardagar kl. 9–15

  • 09 8770 2470 (lna) eller

palaute@taksihelsinki.fi