Tehdään arjesta turvallisempaa – Taksi Helsingin taksitarkastajan autossa oleva kannettava defibrillaattori täydentää ensihoidon valmiutta

Taksi Helsingin taksitarkastajan autossa on kannettava defibrillaattori liikenneonnettomuuksien tai asiakkaan sairauskohtauksen varalle. Kaikki taksitarkastajat ovat saaneet kohdennetun koulutuksen elvytykseen sekä laitteen käyttöön. Laite on saatavilla aina, kun taksitarkastajan auto on ajossa, eli lähes 24/7.

Tänään vietetään valtakunnallista 112-päivää, joka on Suomen turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi. 112-päivänä halutaan kiinnittää suomalaisten huomio tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn kotona, töissä ja vapaa-ajalla – pieniin arjen tekoihin ja valintoihin, joilla jokainen meistä voi parantaa omaa ja läheistensä turvallisuutta. Taksi Helsinki on osallistunut arjen turvallisuuden parantamiseen jo vuodesta 2017, jolloin taksitarkastajan autoon hankittiin defibrillaattori. Kaikki taksitarkastajat on koulutettu elvytykseen sekä laitteen käyttöön.

Kuka tahansa voi saada äkillisen sydänpysähdyksen ilman aikaisempaa sydänsairautta. Sydänpysähdyksen tapahtuessa kyse on ajasta. Jokainen minuutti, jonka aikana puhallus-painantaelvytys ja defibrillaatio viivästyy, heikentää potilaan ennustetta selviytyä. Defibrillaattorilaite taksitarkastajan autossa yhdessä koulutetun kuljettajan kanssa täydentää omalta osaltaan ensihoidon valmiutta.

- Taksitarkastaja-auto on liikkeellä lähes 24/7 ja he saattavat olla apua tarvitsevan lähistöllä jo valmiiksi. Defibrillaattorihan ei ole tarkoitettu vain meidän asiakkaillemme, vaan se on olemassa kaikkia varten. Tämä on vain yksi osa-alue Taksi Helsingin yhteiskunnallisten velvoitteiden täyttämisestä. Vastuullisuus on myös välittämistä, sanoo Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Jari Kantonen.

Taksi Helsingin taksitarkastajan auton tunnistaa taksikuvussa olevasta Taksitarkastaja merkinnästä. Taksitarkastajaan saa tarvittaessa yhteyden myös puhelimitse (09) 8770 2424.

Suomessa defibrillaattoreja löytyy jo varsin paljon esimerkiksi kauppakeskusten ja suurien työpaikkojen tiloista. Laitteet ovat helppokäyttöisiä ja ne opastavat käyttäjää puheella ja tekstillä. Laitteiden määrä Suomessa on kasvanut 2000-luvulla tasaisesti ja vuoden 2018 alussa niitä oli arviolta liki 5000 kappaletta ympäri maata. Suomessa laitteen rekisteröiminen tietokantoihin ei ole pakollista, joten ihan tarkkaa tietoa laitteiden määrästä ei ole. Suomessa ollaan kuitenkin edelleen muita Pohjoismaita jäljessä, esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa molemmissa oli vuoden 2018 alussa 17500 rekisteröityä maallikkodefibrillaattoria.

Jari Kantonen, toimitusjohtaja, Taksi Helsinki Oy, jari.kantonen@taksihelsinki.fi, puh. +358 40 543 1438