Puuttuvien matkojen ja kuittien toimittaminen / Ahola-järjestelmä
Kela-autoilijan tulee itse huolehtia kuittitietojen toimittamisesta Taksi Helsingille. Liikennöitsijä näkee itse ajettujen matkojen tilat Aholan ”Liikennöitsijä”-sovelluksesta.
- Ajetut matkat löytyvät Matkat -välilehdeltä
- Mikäli Taksamittarit-sarakkeessa lukee ”odottaa”, tarkoittaa se, että matkasta puuttuu mittaritapahtuma.
- Tutki vain 3 päivää vanhempia tapahtumia, sillä mittaritapahtumat saattavat tulla viiveellä.
Mikäli kuittitietojen lähetys ei jostain syystä onnistu, voit lähettää kuitista kuvan osoitteeseen maksuliikenne@taksihelsinki.fi
Lomakkeelle syötetyt tiedot menevät tarkastuksen läpi ennen Kelaan lähettämistä ja mahdolliset virheelliset tiedot aiheuttavat viivettä tilitysprosessissa.
Alla mittarikohtaisesti ohjekuvia, jossa kuittiin on numeroitu aina se kohta, mikä lomakkeelle pitää täyttää.
Jos kaikki tapahtumat puuttuvat systemaattisesti, on yleensä syynä joko
- taksamittarin datassa oleva virhe tai
- kuljettajan virheellinen toiminta mittarin käytössä (esim. kyytejä ei päätetä Kela-laskutukseen).
Mikäli edellä mainitut ongelmat on eliminoitu, olkaa yhteydessä Taksi Helsingin autoilijapalveluihin
- puh. 09 8770 24 33 (ma-to klo 9 – 15) tai
- autoilijapalvelut(at)taksihelsinki.fi
jotta voimme tarkistaa, että järjestelmässä olevissa auton tiedoissa ei ole virheellisyyksiä.
Toimenpiteet
Ennen listausta voit suodattaa tietoja seuraavien vaihtoehtojen perusteella:
- käsittelemättömät ilmoitukset
- odottaa mittaritietoja
- virheelliset laskut.
Tämän jälkeen valitse”Odottaa mittaritietoja”, jolloin saat näkyviin kaikki kyseiset kyydit.
Valitse aukeavalta listalta matka, johon sinun tulee syöttää kuitin tiedot, painamalla AVAA.
Aukeaa ”Matkan laskutiedot” -sivu. Alhaalla on otsikko TAKSAMITTAREIDEN DATA.
- Paina vihreää +LUO -painiketta.
- Aukeaa lomake, joka tulee täyttää.
- Mikäli kyytiä ei ole lainkaan ajettu, voitte ilmoittaa sen painamalla ”kyytiä ei ole ajettu” -kohtaan, jolloin tapahtuma siirtyy ei ajettu -tilaan ja tiedämme, että matkaa ei kuulu ilmoitaa Kelaan.
- Ensin syötetään kuitin numero, ja painetaan ”Tarkista kuittinumero”
- Mikäli järjestelmä ei hyväksy kuittinumeroa, niin laittakaa kuitti sähköpostitse osoitteeseen maksuliikenne@taksihelsinki.fi
3-4. Lomakkeella näkyvät valmiina kyydin aloitus- ja lopetusajat tulevat suoraan välitysjärjestelmän nouto- ja toimituskuittauksista. Kirjoita kyseisiin kohtiin kuitissa olevat ajat.
5. Syötä seuraavaksi lomakkeelle ajetun kokonaismatkan km-määrä
6. Syötä sitten taksalla ajetun matkan km-määrä
7. Syötä hidasajon kesto
- joko minuutteina tai
- jos kuitissa näkyy hidasajon euromääräinen hinta, se voidaan syöttää lomakkeeseen kohtaan ”Laske hinnasta”, jolloin järjestelmä laskee hinnan perusteella keston
8. Syötä odotusajan kesto
- joko minuutteina tai
- euromääräisenä hintana kohtaan ”Laske hinnasta”, jolloin järjestelmä laskee hinnan perusteella keston
9. Seuraavaksi syötetään maksutapahtumassa mahdollisesti perityt lisämaksut
10. Seuraavaksi merkitään kuitissa oleva asiakkaan omavastuun määrä. Mikäli asiakkaalta ei peritä omavastuuta, merkitään kohtaan 0 €.
11. Matkan kokonaishinta. HUOMIO, tähän tulee kokonaishinta omavastuuosuus mukaan lukien.
Liitä lomakkeelle kuitin kuva.
Paina ”Tarkista ja esikatsele”, jolloin avautuu esikatselu-näkymä, joka vertaa syötettyjä arvoja matkan laskennalliseen hintaa.
- Ensin syötetään kuitin numero, ja painetaan ”Tarkista kuittinumero”
- Mikäli järjestelmä ei hyväksy kuittinumeroa, niin laittakaa kuitti sähköpostitse osoitteeseen maksuliikenne@taksihelsinki.fi
3-4. Lomakkeella näkyvät valmiina kyydin aloitus- ja lopetusajat tulevat suoraan välitysjärjestelmän nouto- ja toimituskuittauksista. Kirjoita kyseisiin kohtiin kuitissa olevat ajat.
5. Syötä seuraavaksi lomakkeelle ajetun kokonaismatkan km-määrä
6. Syötä sitten taksalla ajetun matkan km-määrä
7. Syötä hidasajon kesto
- joko minuutteina tai
- jos kuitissa näkyy hidasajon euromääräinen hinta, se voidaan syöttää lomakkeeseen kohtaan ”Laske hinnasta”, jolloin järjestelmä laskee hinnan perusteella keston
8. Syötä odotusajan kesto
- joko minuutteina tai
- euromääräisenä hintana kohtaan ”Laske hinnasta”, jolloin järjestelmä laskee hinnan perusteella keston
9. Seuraavaksi syötetään maksutapahtumassa mahdollisesti perityt lisämaksut
10. Seuraavaksi merkitään kuitissa oleva asiakkaan omavastuun määrä. Mikäli asiakkaalta ei peritä omavastuuta, merkitään kohtaan 0 €.
11. Matkan kokonaishinta. HUOMIO, tähän tulee kokonaishinta omavastuuosuus mukaan lukien.
Liitä lomakkeelle kuitin kuva.
Paina ”Tarkista ja esikatsele”, jolloin avautuu esikatselu-näkymä, joka vertaa syötettyjä arvoja matkan laskennalliseen hintaa.
- Ensin syötetään kuitin numero, ja painetaan ”Tarkista kuittinumero”
- Mikäli järjestelmä ei hyväksy kuittinumeroa, niin laittakaa kuitti sähköpostitse osoitteeseen maksuliikenne@taksihelsinki.fi
3-4. Lomakkeella näkyvät valmiina kyydin aloitus- ja lopetusajat tulevat suoraan välitysjärjestelmän nouto- ja toimituskuittauksista. Kirjoita kyseisiin kohtiin kuitissa olevat ajat.
5. Syötä seuraavaksi lomakkeelle ajetun kokonaismatkan km-määrä
6. Syötä sitten taksalla ajetun matkan km-määrä
7. Syötä hidasajon kesto
- joko minuutteina tai
- jos kuitissa näkyy hidasajon euromääräinen hinta, se voidaan syöttää lomakkeeseen kohtaan ”Laske hinnasta”, jolloin järjestelmä laskee hinnan perusteella keston
8. Syötä odotusajan kesto
- joko minuutteina tai
- euromääräisenä hintana kohtaan ”Laske hinnasta”, jolloin järjestelmä laskee hinnan perusteella keston
9. Seuraavaksi syötetään maksutapahtumassa mahdollisesti perityt lisämaksut
10. Seuraavaksi merkitään kuitissa oleva asiakkaan omavastuun määrä. Mikäli asiakkaalta ei peritä omavastuuta, merkitään kohtaan 0 €.
11. Matkan kokonaishinta. HUOMIO, tähän tulee kokonaishinta omavastuuosuus mukaan lukien.
Liitä lomakkeelle kuitin kuva.
Paina ”Tarkista ja esikatsele”, jolloin avautuu esikatselu-näkymä, joka vertaa syötettyjä arvoja matkan laskennalliseen hintaa.