Tilaa Taksi 0100 0700
logo
Tilaa taksi Taksinumerot Taksihinnat Taksin ennakkotilaus Taksi tekstiviestillä Tilataksi Invataksi Sote-taksi Lentokenttätaksi Taksiasemat Kela-taksi Kela-taksi Uusimaa Kela-taksi Kanta-Häme Kela-taksi Varsinais-Suomi Kela-taksi Pirkanmaa Kela-taksi Satakunta Kela-taksi Keski-Suomi Kela-taksi Pohjois-Savo Kela-taksi Lappi Kela-taksi terveydenhuolto Kela-autot Tietosuoja – Kelan korvaamat taksikuljetukset Taksi Helsinki -sovellus Palvelut Premium-taksipalvelu Kanta-asiakasohjelma Seniorit Taksi Helsinki Sightseeing Lasten turvaistuin Yrityksille Internet booker Taksi Helsinki -maksukortti Taxi Butler Tilapäiset taksiasemat Yrityslaskutusasiakkuus Pakettikuljetus Taksi Helsinki Oy Asiakaspalaute Yritysesittely Yhteystiedot Avoimet työpaikat Osakkeenomistajat Taksinkuljettajan koulutus Ajankohtaista Medialle Autoilija- ja kuljettajapalvelut Tietosuojaselosteet
fi Svenska English
Suomi Svenska English

Usein kysytyt kysymykset

Kela-välityksen aloitus

  1. Miten välitys alkaa ja miten pääsee kirjautumaan välitysjärjestelmään?

Jotta voi aloittaa liikennöinnin 1.1.2022, sekä autoilijan että kuljettajien on pitänyt käydä Kela-kuljettajakoulutus. Lisäksi liikenteenharjoittajan on pitänyt allekirjoittaa autoilijasopimus, toimittaa Mitax/Semel -valtakirja ja mahdolliset pyydetyt lisätiedot sekä liittyä Luotettava kumppani -palveluun.

Autossa pitää olla Taksi Helsingin toimittama tilausvälityspääte.

Kun olet saanut kuljettajatunnuksen sekä välityspäätteen, kokeile kirjautua välitysjärjestelmään. Sovelluksesta voit tarkistaa auto- ja kuljettaja-attribuuttisi sekä näet alueen välitysruudut. 

Huomio! Tarkista ensin, että laitteen kello on oikeassa ajassa. Mikäli ei ole:

1. avaa Asetukset

2. Yleinen hallinta

3. Päivämäärä -ja aika

4. ja laita päälle Automaattinen päivämäärä – ja kellonaika.

Tämä pitää tehdä vain kerran, mutta on erittäin tärkeää laitteen toiminnan kannalta. Jos et näe Asetukset -kuvaketta, pyyhkäise sormella ruudun alareunasta ylöspäin nähdäksesi ohjelmakuvakkeet.

Yhteydenpito

  1. Mitä asioita hoidetaan Kela-kuljettajalinjasta? (kuljettajapuhelin)

Akuutit tilauksiin liittyvät asiat esimerkiksi

  • auton rikkoutuminen
  • asiakasta ei löydy
  • apteekkipoikkeama
  • hidasajo tai muut muutokset tilauksessa
  • turvaistuintilausten jako
  • liikennetiedotteet
  • välityspääte ongelmat.

Mitä ei kuljettajalinjasta hoideta

  • Tilauksien jälkiselvittelyt useamman päivän viiveellä suoraan sähkäpostilla osoitteeseen maksuliikenne(at)taksihelsinki.fi
  • Pistekyselyt
  • Automuutokset
  • kuljettajia sekä autoilijaa koskevat attribuuttimuutokset sähköpostiosoitteeseen kela.kuljettajat(at)taksihelsinki.fi
  • Mittariasioissa ota yhteys paikkaan, missä mittari on asennettu.

2. Mihin voidaan laittaa kehitysideat autoilijalta tai kuljettajalta?

Kela-autoilijasivuilla on autoilijoille ja kuljettajille oma palautelomake. Kaikki palaute- ja kehitysehdotukset otetaan vastaan kirjallisesti palautelomakkeen kautta.

Auto- ja kuljettajatiedot

  1. Mistä pääsee muuttamaan auto-/kuljettajatietoja?

Auto- sekä kuljettajatietojen muuttaminen onnistuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kela.kuljettajat@taksihelsinki.fi

2. Mistä tiedän mikä Kela-välityksessä olevan autoni numero?

Auton numero näkyy välitysjärjestelmässä sen jälkeen, kun kuljettaja on kirjautunut laitteelle.

Tarvitset auton numeroa joka kerta soittaessasi asiakaspalveluumme vakiotaksitilauksia, paluukyytejä tai muita kuittaamaasi tilaukseen liittyviä asioita. 

3. Jos minulla on jo TH:n välityspääte, milloin siihen päivitetään uusi alue?

Autojen tietoja päivitetään pikku hiljaa. Kela-välitysalueet alkavat näkyä kun ko. auto on lisätty kyseiseen alueeseen.

4. Säilyykö nyt käytössä olevat kuljettajatunnukset?

Kyllä.

Koulutus

  1. Kuljettajakoulutusohjeet

2. Onko muuta koulutusta välityspäätteeseen kuin verkkokoulu?

Autoilijoille on tulossa erillinen ohje vielä nettisivuille, laitteeseen ja sähköpostilla ennen aloitusta.

Maksuliikenne

  1. Vastaako Taksi Helsinki KELA -autoilijan maksuliikenteestä kokonaisuudessaan?

Taksi Helsinki vastaa maksuliikenteestä vain Kela-maksujen osalta. Taksi Helsinki ei ota vastatakseen maksuliikennettä kokonaisuudessa, muiden kuin MegTaxin osalta.

2. Mistä tiedän autoni maksupäätetunnuksen/palvelutunnuksen?

  • Semel: Sulje maksupäätteestä virta painamalla piste-näppäin ja keltainen-näppäin yhtä aikaa pohjaan kunnes näytön valo sammuu. Maksupääte käynnistyy automaattisesti uudelleen hetken kuluttua ja tulostaa kuitin, jossa ensin System ID ja sen jälkeen PALVELUTUNNUS (12-numeroinen tunnus).
  • Mitax: Ensisijaisesti käytetään maksupäätteeltä tulevaa tunnusta: Asetukset -> (enter/ohita kysely) -> Tulosta parametrit -> Rivit 6 ja 7 (ly / ly tarkenne). Maksupäätetunnus on em. tiedot (ly / ly tarkenne) peräkkäin.

3. Minulla ei ole vielä maksupäätetunnusta, voinko silti liittyä Kela- autoilijaksi?

Kyllä, voit jättää ilmoittautumislomakkeella kohdan maksupäätetunnus täyttämättä mutta sinun tulee ilmoittaa se 15.12. mennessä sähköpostilla kela@taksihelsinki.fi

4. Mitä jos merkitsin jonkin tiedon väärin ilmoittautumislomakkeeseen tai haluan jälkikäteen muuttaa ilmoitettua tietoa?

Voit ilmoittaa mahdolliset korjauspyynnöt sekä muutokset sähköpostitse osoitteeseen kela@taksihelsinki.fi

5. Voinko halutessani muuttaa valitsemaani hinnoittelumallia?

Hintamallia voi vaihtaa yhden kuukauden siirtymäajalla.

6. Koska liittymismaksu ja tilausvälityspuhelin tulee maksettavaksi?

Liittymismaksu laskutetaan sopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Puhelin laskutetaan toimituksen jälkeen, aikaisintaan joulukuussa.

7. Kuinka Kela-korjaukset ylipäätään tehdään, jos/kun mittaria on käytetty väärin?

Laita ilmoitus tästä kuljettajan Kela-palautelomakkeen kautta.

Aluekohtainen kyytijako

  1. Miten tilausvälitys määritellään eri alueilla?

Välitysalueet ovat pääsääntöisesti suuria, koko kunnan (vanhat kuntarajat) alueen kokoisia. Välitysalueelle kyyti jaetaan pisimpään alueella kyytiä odottaneelle. Alueita voidaan muokata kokemuksen ja autoilijoiden ehdotusten perusteella.

2. Onko välitys tasavertaista?

Kyllä on. Kyydit jaetaan alueelle kirjautuneille autoille jonojärjestyksessä.

Toivetaksi

  1. Miten asiakas voi toivoa tiettyä kuljettajaa tai autoa?

Kela-kyytiasiakkaalla on mahdollisuus esittää toive tilauksensa hoitavasta autosta. Asiakkaan tulee tietää toivomansa auton numero, eli pelkkä autoilijan nimi ei riitä auton ja tilauksen yhdistämiseen.

Toivetaksi on eri asia kuin Kelan myöntämä vakiotaksioikeus. Vakiotaksioikeudet säilyvät asiakkailla kuten ennenkin. 

Toivetaksin toimintatapa

  • Markkinoi tutuille asiakkaillesi Taksi Helsingin tilausnumeron lisäksi oman autosi numero.
  • Sovi etukäteen asiakkaan kanssa, että tilausajankohta sopii sinulle.
  • Asiakas soittaa tilauksen Taksi Helsingille Kela-tilausnumeroon ja kertoo auton numeron tilauksen yhteydessä.
  • Tilaus tulee toivotulle taksille osoitettuna, eikä tilaus lähde jakoon muille autoille, vaikka toivottu auto ei sitä heti hyväskyisi.

Kohtavapaa- ja taukotoiminto

  1. Käytetäänkö tilausvälityksessä kohtavapaa toimintoa?

Kohtavapaatoimintoa ei tulla ottamaan käyttöön ainakaan heti 1.1.2022. Tarve toiminnolle kartoitetaan alueittain ja otetaan käyttöön tarvittaessa.

2. Otetaanko taukotoiminto käyttöön tilausvälityksessä, eli mahdollistetaanko esim. lyhyiden kyytien ajo siten että jonopaikka säilyy KELA-kyytien suhteen?

Taukotoiminto tullaan ottamaan käyttöön heti vuoden alusta lähtien.

Meno-paluukyydit

  1. Mahdollistetaanko menopaluu kyytien ajaminen myös maakunnan sisällä?

Kyllä.

Auto- ja jonotilanne

  1. Näenkö kaikki välitysalueen autot ja jonotilanteen välityspäätteeltäni?

Kyllä, kaikki välitykseen kirjautuneet autot näkyvät välityspäätteeltä. Myös eri alueiden jonotilanne näkyy välityspäätteeltä.

Ketjutus

Miten saan purettua ketjutetun kyydin?

Lähetä tilausvälityspäätteeltä peruutuspyyntö:

  • Tilauksen tiedot
  • Kyyti ongelmat
  • Peruuta ketjutus
  • Lähetä viesti.