logo
Tilaa taksi Taksinumerot Taksihinnat Taksin ennakkotilaus Taksi tekstiviestillä Tilataksi Invataksi Sote-taksi Lentokenttätaksi Taksiasemat Kela-taksi Kela-taksi Uusimaa Kela-taksi Kanta-Häme Kela-taksi Varsinais-Suomi Kela-taksi Pirkanmaa Kela-taksi Satakunta Kela-taksi Keski-Suomi Kela-taksi Pohjois-Savo Kela-taksi Lappi Kela-taksi terveydenhuolto Kela-autot Tietosuoja – Kelan korvaamat taksikuljetukset Taksi Helsinki -sovellus Palvelut Edustustaksi Ekotaksi Premium-taksipalvelu Kanta-asiakasohjelma Seniorit Taksi Helsinki Sightseeing Lasten turvaistuin Yrityksille Internet booker Taksi Helsinki -maksukortti Taxi Butler Tilapäiset taksiasemat Yrityslaskutusasiakkuus Pakettikuljetus Yritysreferenssit Taksi Helsinki Oy Asiakaspalaute Yritysesittely Yhteystiedot Avoimet työpaikat Osakkeenomistajat Taksitarkastaja Taksinkuljettajan koulutus Ajankohtaista Medialle Autoilija- ja kuljettajapalvelut Tietosuojaselosteet
fi Svenska English
Suomi Svenska English

Uusi välitysjärjestelmä K-H/Usein kysytyt kysymykset

Mikä muuttuu uudessa järjestelmässä?

Uudet ominaisuudet

  • Vakiotaksi- ja toivetaksitilaukset tulevat automaattisesti hyväksytyksi autolaitteelle, heti kun tilaus on keskuksessa tallennettu järjestelmään. Tilauksen tallennuksen jälkeen tilaus siirtyy automaattisesti hyväksyttynä kuljettajasovelluksen Tulevat matkat –painikkeen alle.

Jokaisesta uudesta toive- tai valiotaksitilauksesta ilmoitetaan erikseen kuljettajasovellukseen tulevalla viestillä. Tulevia tilauksia voi käydä selaamassa valikossa tarpeen mukaan. Tilaus valitaan valikosta ajoon lähdettäessä ja matkan aloittamisen yhteydessä tehdään matkapäivän TAKSO-kysely.

  • Yön sekä aikaisen aamun (klo 21.00 – 9.00 asti) tilaukset lähtevät jakoon klo 17 alkaen. Tilaukset ovat valmiina odottamassa kuljettajasovelluksen valikossa hyväksynnän jälkeen, ajoon lähdettäessä tilaus valitaan valikosta, matkan aloittamisen yhteydessä tehdään TAKSO-kysely.
  • Luokseajokorvaus kirjataan varsinaisen tilauksen yhteyteen, näistä ei tule enää erillistä tilausta. Luokseajokorvauksen maksimäärä ilmoitetaan tilauksen yhteydessä. Korvaukseen oikeuttava matka lasketaan automaattisesti sen mukaisesti, milloin kuljettaja on painanut kuljettajasovelluksen Aloita matka –painiketta.
  • Liikennöitsijöillä on mahdollisuus tehdä matkojen korjauspyyntöjä liikennöitsijäportaalissa.

Säilyvät ominaisuudet

  • Pisteet säilyvät ja saldo siirretään vanhasta järjestelmästä uuteen järjestelmään. Pistetasot 10, 20 ja 30 pysyvät ennallaan. Kuljettaja näkee oman pistesaldonsa kuljettajasovelluksessa. 
  • Apteekkipoikkeama ilmoitetaan kuljettajasovelluksen kautta.
  • Avointen tilausten poiminta säilyy ennallaan.
  • Ruutuun kirjatutuminen säilyy ennallaan.
Kirjautuminen kuljettajasovellukseen
  • Avaa sovellus laitteeltasi ja valitse kirjautumistapa:
  • ”SMS” eli kirjautuminen tekstiviestillä
  • Kirjoita puhelinnumerosi tekstikenttään.
  • Paina ”Lähetä tekstiviesti” painiketta
  • Saat tekstiviestin, jossa ilmoitetaan 4-numeroinen kirjautumiskoodi.
  • Kirjoita koodi kenttään, jossa lukee Syötä SMS koodi.
  • Paina Kirjaudu koodilla painiketta.

Kirjautuminen on valmis.

Vinkkejä tilausvälityslaitteen käyttöön

Laite on ehdottoman tärkeä sammuttaa oikein. Laitteen toimintaan saattaa tulla virheitä, jos laite sammuu akun loppumisen takia tai jos laite sammutetaan virtanäppäimestä suoraan.

Miten laite sammutetaan oikein?

Tapa 1

  • Koti-valikosta alimmaisena lukee: Kirjaudu ulos
  • Avautuu uusi ikkuna, josta voit valita ”Poista käyttäjätiedot laitteelta”, jos laite on yhteiskäytössä toisten kuljettajien kanssa
  • Valitse uudelleen ”Kirjaudu ulos”.

Tapa 2

  • Valitse ”Kuljettaja”-välilehdeltä ”Lopeta työvuoro nyt”
  • Tämän jälkeen ”Vahvista”                  

Molempien lopetustapojen jälkeen näytölle tulee uudelleen joko ”Valitse auto” tai ”Valitse kirjatumistapa SMS /Tili”.

Tämän jälkeen ei valita kumpaakaan vaihtoehtoa, vaan painetaan näytön vasemmassa alakulmassa olevaa kolmea pystyviivaa, joka pienentää kyseisen ruudun, ja sen alle tulee teksti ” Sulje kaikki”. Vasta sitä painamalla ohjelma on sammutettu oikeaoppisesti.

Äänen voimakkuuden säätö

Jotta pystyt havaitsemaan ajotarjouksen / tulevan tilauksen, pitää mediaäänet olla päällä.

Mediaäänen voimakkuus säätyy tässä oletuksena, eikä sitä tarvitse etsiä erikseen muualta.

Tässä vaihtoehdossa oikean puoleisin säädin tarkoittaa mediaäänien voimakkuutta.

Ongelmatilanne, jossa tilaus on jäänyt jumiin laitteessa ”Asiakas ei saapunut” -painikkeen painamusen jälkeen.

Ratkaisu: Oikeassa yläkulmassa on vihreä kolmio, vihreä tähtäin ja vihreä ihmisen kuva. Painamalla em. kuvista mitä tahansa, siirtyy ohjelma paikkaan, jossa pääset valitsemaan ”Päivitä yhteydet”. Painamalla sitä, alkaa ympyrä pyöriä näytöllä ja hetken päästä tilanne normalisoituu ja laite palaa Koti-näyttöön.

Tämä toimenpide on syytä muistaa, jos kapula toimii jotenkin hassusti tai jokin tieto ei päivity. Tästä voi siis olla apuja, mutta kaikkea se tietysti ei korjaa.

Asetusten tarkistuksia:

  • Siirry puhelimen perusnäytölle, jossa on ”Työkalut”-kansio, sieltä löytyy ”Asetukset”.
  • Asetuksista pitää ensiksi tarkistaa ”Yhteydet” => ”Matkapuhelinverkot” ja siellä pitää olla valittuna 4G/3G/2G automaattinen yhteys.
  • ”Yhteydet”-valikosta saa laittaa myös Wifi:n päälle (ei tarvitse olla kirjautuneena mihinkään verkkoon) ja Bluetooth saa myös olla päällä. Nämä molemmat asetukset parantavat laitteen paikannusta.
  • ”Asetukset” => ”Näyttö”-valikosta löytyy ”Fonttikoko ja tyyli”, sieltä saa suurennettua fonttikokoa, jotta teksti näkyy paremmin ohjelmassa.


Tilauksen hyväksyminen ja suorittaminen kuljettajasovelluksessa

Saat ilmoituksen ja merkkiäänen uusista kuljetustarjouksista.

Avaa uusi tarjous:

  • Joko kotivalikossa Tarjoukset painikkeen kautta tai
  • Muissa valikoissa painamalla painiketta NÄYTÄ TARJOUKSET.

Tarjouksessa on kuljetuksen pääkohdat.

  • Tarkista tarjouksen tiedot.
  • Noutoaika- ja paikka, määränpää, matkustajien määrä sekä erityistarpeet.
  • Jos matkasta voi ansaita pisteitä tai muita bonuksia, se lukee tarjouksessa.
  • Valitse AVAA TARJOUS -painike.
  • Yksityiskohtaisemmat tiedot saat näkyviin vierittämällä sivua alaspäin.
  • Valitse HYVÄKSYtai HYLKÄÄ-painike.

Jos hylkäät kuljetuksen, anna jokin syy:

  • Aikataulu ei sovi
  • Auto on epäyhteensopiva
  • Muu syy (anna lyhyt selite).

Hylätyt tarjoukset eivät enää näy kuljettajasovelluksessa.

Matkan aloittaminen ja välivaiheet

  • Avaa Tulevat matkat -valikko ja valitse sieltä aloitettava matka.
  • Paina AVAA MATKA -painiketta ja saat esiin kuljetustilauksen päätiedot. Lisää tietoja saat esiin pienestä nuolinäppäimestä .
  • Valitse ALOITA MATKA -painike. Asiakkaalle lähtee ilmoitus arvioidusta saapumisajasta. Saapumisaika perustuu auton sen hetkiseen sijaintiin.
  • Kun saavut asiakkaan noutopaikalle, valitse SAAVUIN PAIKALLE. Asiakas saa ilmoituksen, että olet noutopaikalla.
  • Kun asiakas on kyydissä, valitse NOUTO VALMIS.
  • Mikäli asiakas ei saavu sovitusti – valitse ASIAKAS EI SAAPUNUT.
  • Merkitse sovelluksesta tarvittaessa ”apteekkipoikkeama” painamalla painiketta
  • Kun saavutte määränpäähän, valitse SAAVUIN PAIKALLE.
  • Kun asiakas on poistunut autosta tai avustettu määränpäähänsä, valitse MATKA VALMIS.

HUOMIO!

  • Suoritetun matkan jälkeen saat esiin matkan laskutiedot. Myöhemmin löydät ne Matkahistoria-valikosta.
  • Kaikki matkan välivaiheiden kuittaukset (esim. Aloita matka, Saavuin paikalle, Nouto valmis, jne.) näkyvät heti ajojärjestelijöille.

Tilausten jako autoihin

Kyydit tarjotaan asiakkaan nouto-osoitteen ruutuun kirjautuneille autoille jono järjestyksessä.

Mikäli ruudusta ei löydy autoa, jaetaan kyydit maksimissaan 100 km päähän asiakkaan nouto-osoitteesta, siten perustuen siihen mikä vapaa auto on lähimpänä asiakkaan nouto-osoitetta.

Tilausta ei tarjota autolle jos järjestelmä katsoo, ettei auto ole vapaa syystä että on tulossa oma vakiotaksi- tai toivetaksikyyti.

Varsinais-Suomessa saaristossa olevat tilaukset aukeavat vanhaan malliin 16 tuntia ennen haku-aikaa, näitä tarjotaan jonojärjestyksessä ja jos kukaan ei kuittaa, löytyy tilaukset avoimet listalta myös.

Vakio- ja toivetaksitilaukset

Vakiotaksi- ja toivetaksitilaukset tulevat automaattisesti hyväksytyksi autolaitteelle, heti kun tilaus on keskuksessa tallennettu järjestelmään. Tilauksen tallennuksen jälkeen tilaus siirtyy automaattisesti hyväksyttynä kuljettajasovelluksen Tulevat matkat –painikkeen alle.

Jokaisesta uudesta toive- tai vakiotaksitilauksesta ilmoitetaan erikseen kuljettajasovellukseen tulevalla viestillä. Tulevia tilauksia voi käydä selaamassa valikossa tarpeen mukaan. Tilaus valitaan valikosta ajoon lähdettäessä ja matkan aloittamisen yhteydessä tehdään matkapäivän TAKSO-kysely.

Kyydit löytyvät Tulevat matkat -kohdasta.

Ennakkotilaukset

Yön ja aamun (klo 21.00-7.00) ennakot lähtevät jakoon 17.00

Kyydit tarjotaan autoille ruudun mukaisesti jonojärjestyksessä. Jos autolla on aiemmin hyväksytty tilaus ko. ajankohdalle, kyytiä ei tarjota

Jos autoa ei löydy 18.00 mennessä, ennakkokyydit siirtyvät avointen kyytien listalle, josta ne voi poimia ajettavaksi.

Ennaltavarattavat tilaukset
  • Ennaltavarattavia kyytejä tarjotaan inva-, paari- sekä porraskiipijällä varustetuille autoille asiakkaan vaatimuksen mukaisesti
  • Kyydit tarjotaan ennaltavarattavaksi 22 tuntia ennen asiakkaan noutoaikaa ja kyydit löytyvät avoimet kyydit listalle
  • Ennaltavarattavat kyydit ovat autokohtaisia, ei kuljettajakotaisia
  • Ennaltavarattavissa kyydeissä ei hakusäderajoitetta.
Maksutapahtumien korjaus ja mittaritietojen purku

Liikennöitsijäportaalin kautta autoilija pääsee näkemään auto- ja kuljettajakohtaiset tilaukset sekä maksuliikennetapahtuman mahdolliset puutteet ja virheet. Näistä autoilija pääsee suoraan tekemään korjauspyynnöt järjestelmään.

Samoin liikennöitsijäportaalista pääsee lataamaan yhtiö- ja/tai autokohtaisesti kuukausi raportin.

Linkit ohjeisiin ja muuhun tarpeellisiin materiaaleihin
Ongelma- ja virhetilanteet sekä helpdesk-yhteystiedot

Ongelma kirjautumisessa?

Jos et voi kirjautua sovellukseen tekstiviestillä tai sähköpostilla, voi olla kyse esimerkiksi kirjoitusvirheestä kuljettajatiedoissasi.

Ota yhteys yrityksesi Liikennöitsijäportaalin käyttäjään. Tarkista myös internetyhteytesi.

Palvelinyhteys tai GPS paikannus virhe?

Voit joskus saada ilmoituksen virheestä GPS paikannuksessa tai palvelinyhteydessä. Virhetilanteessa sovelluksen yläpalkissa näkyvät yhteyskuvakkeet toinen tai molemmat ovat punaiset.

  • Paina yläpalkin punaista kuvaketta, jotta voit päivittää yhteyden.
  • Paina Päivitä yhteydet -painiketta.
  • Tämä toiminto päivittää yhteydet ja lataa ne uudelleen.

Ongelmia ilmoitusten kanssa?

Joissain laitteissa käyttäjän on erikseen annettava sovellukselle lupa ilmoitusten näyttämiseksi laitteen ruudulla tai ilmoituksen merkkiäänen soittamiseen.

Etsi puhelimen asetuksista Ilmoitukset. Se voi olla suoraan Asetukset-valikossa tai esimerkiksi Sovellukset -valikon alla. Voit käyttää Asetukset-valikon hakutoimintoa (suurennuslasi kuvake) löytääksesi ilmoitusasetukset.

Saatat joutua hyväksymään erikseen esimerkiksi seuraavat toiminnot:

  • Salli tarkka paikannus (pakollinen, jotta saat tarjouksia)
  • Näytä ilmoitukset
  • Salli kelluvat ilmoitukset
  • Lukitusnäytön Ilmoitukset
  • Salli äänet
  • Salli värinä
  • Background Monitor (näytä ilmoitukset, näytä ilmoitukset lukitusnäytöllä)
  • Firebase (näytä ilmoitukset, näytä ilmoitukset lukitusnäytöllä).

Kela-kyytiin liittyvät ongelmat ja muutokset

Ota yhteys Kanta-Hämeen kuljettajalinjaan puh. 045 782 01002 (24/7)

Helpdesk

Välitysjärjestelmän vaihtoprosessin aikana Kela-autoilijoita ja -kuljettajia palvelee HelpDesk-puhelin uuteen järjestelmään liittyvissä kysymyksissä ja ongelmissa seuraavasti:                        

  • arkisin kello 8.00 – 16.00
  • puhelinnumero 09 4300 8300.