Asiakkaiden tietosuojaseloste

Kunnioitamme asiakkaidemme yksityisyyttä ja olemme sitoutuneet suojaamaan tietosi. Meille on tärkeää, että sinulla on turvallinen olo sen suhteen, miten käsittelemme henkilötietojasi. Teemme kaikki tarvittavat toimenpiteet, jotta henkilötietosi ovat suojattu ja, jotta henkilötietojesi käsittely suoritetaan soveltuvan tietosuojalainsäädännön sekä sisäisten käytäntöjemme mukaisesti.

Tältä sivulla löydät tietoa henkilötietojen käsittelystä Taksi Helsinki Oy:ssä. Täältä löydät tietoja kuluttajiin liittyvistä rekistereistä. Tämän sivuston kautta löydät myös yhteystiedot mahdollisia toimenpidepyyntöjä varten.

1 Tausta

2 Yhteisrekisterinpitoa koskeva järjestely

3 Miten keräämme henkilötietojasi

4 Miksi käsittelemme henkilötietojasi

5 Taksinvälityspalveluiden tarjoaminen ja toteuttaminen

6 Asiakassovelluksen ja kanta-asiakasohjelman toteuttaminen

7 Markkinointi ja viestintä

8 Turvallisuus

9 Automaattinen päätöksenteko

10 Vastaanottajat, joille jaamme henkilötietoja

11 Missä käsittelemme henkilötietoja

12 Oikeutesi

13 Voimme päivittää tätä tietosuojaselostetta

14 Ota yhteyttä


 

1 TAUSTA

 
Taksi Helsinki Oy, 0838031-9, (”Taksi Helsinki”, ”me” tai ”meille”) toimii rekisterinpitäjänä käsitellessään sinua koskevia henkilötietoja Taksi Helsingin taksivälityspalveluiden ja asiakassovelluksen käytön yhteydessä. Tämän lisäksi toimimme rekisterinpitäjänä ollessamme yhteydessä kanssasi Taksi Helsingin markkinointiin ja muuhun viestintään liittyen.

Taksi Helsingin lisäksi myös Taksi Helsingin tilausvälityspalveluiden piiriin kuuluva liikenteenharjoittaja (”Autoilija”) toimii soveltuvin osin yhteisrekisterinpitäjänä kanssamme taksivälityspalveluiden toteuttamisen yhteydessä. Taksi Helsingin ja Autoilijan suorittamasta yhteisestä henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää kohdissa ’Yhteisrekisterinpitoa koskeva järjestely’ ja ’Taksivälityspalveluiden tarjoaminen ja toteuttaminen’.

Tässä tietosuojaselosteessa kuvaamme, miten keräämme, käsittelemme ja jaamme henkilötietojasi. Henkilötiedolla tarkoitetaan kaikkia sellaisia tietoja, joita voidaan käyttää sinun tunnistamiseksi.

Meille on tärkeää, että sinulla on turvallinen olo sen suhteen, miten käsittelemme henkilötietojasi. Teemme kaikki tarvittavat toimenpiteet, jotta henkilötietosi ovat suojattu ja, jotta henkilötietojesi käsittely suoritetaan soveltuvan tietosuojalainsäädännön sekä sisäisten käytäntöjemme mukaisesti.
 

2 YHTEISREKISTERINPITOA KOSKEVA JÄRJESTELY

 
Toimimme yhteisrekisterinpitäjänä Autoilijan kanssa taksivälityspalveluiden tarjoamiseen ja toteuttamiseen liittyvissä yhteisissä henkilötietojen käsittelyn tarkoituksissa. Nämä yhteiset henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset, joita yhteisrekisterinpitoa koskee, on tarkemmin yksilöity kohdassa ’Taksivälityspalveluiden tarjoaminen ja toteuttaminen’.

Yhteisrekisterinpitäjänä taksivälityspalveluiden tarjoamisen ja toteuttamisen yhteydessä toimii aina se Autoilija, joka on hyväksynyt ja vastaanottanut tilauksesi sekä suorittanut tilaamasi taksikuljetuksen. Autoilijalla tarkoitetaan oikeushenkilönä tai yksityisenä elinkeinoharjoittajana toimivaa liikenteenharjoittajaa. Selvyyden vuoksi todetaan, että tässä tietosuojaselosteessa tehdyt viittaukset kuljettajaan tarkoittavat Autoilijan työnjohto-oikeuden alla toimivia taksilupakokeen läpäisseitä taksinkuljettajia (”kuljettaja”).

Tietosuojalainsäädännön mukaisesti olemme sopineet Autoilijan kanssa yhteisrekisterinpitoa koskevasta järjestelystä kirjallisella sopimuksella. Tämän sopimuksen mukaisen järjestelyn olennaiset osat ovat seuraavat:

  • Taksi Helsinki vastaa yhteisrekisterinpitoa koskevan henkilötietojen käsittelyn informoinnista tämän tietosuojaselosteen avulla.
  • Taksi Helsinki ja Autoilija perustavat yhteisen yhteyspisteen, jotta sinun olisi helpompi käyttää tietosuojalainsäädännön mukaisia oikeuksiasi. Tämä yhteyspiste on Taksi Helsingin tietosuojavastaava, jonka yhteystiedot löydät kohdasta ’Ota yhteyttä’.
  • Edellä mainitusta huolimatta sinulla on oikeus käyttää tietosuojalainsäädännön mukaisia oikeuksiasi sekä meitä että Autoilijaa kohtaan.

Autoilijan yhteystiedot löydät taksiauton kojelautaan liitetystä kortista sekä taksimatkaa koskevasta kuitista.
 

3 MITEN KERÄÄMME HENKILÖTIETOJASI

 
Keräämme henkilötietojasi seuraavilla tavoilla:

Henkilötiedot, jotka annat meille itse, esimerkiksi tehdessäsi tilauksen, luodessasi käyttäjätilin asiakassovellukseemme, antaessasi asiakasarvion taksimatkaan liittyen, jättäessäsi asiakaspalautetta, osallistuessasi järjestämäämme kilpailuun sekä ollessasi muutoin suoraan vuorovaikutuksessa kanssamme.

Automaattisten menetelmien avulla, esimerkiksi luodessamme tilausnumeron ja yhdistäessämme tekemäsi tilauksen automaattisesti lähimmälle vapaana olevalle taksiautolle, tallentaessamme tilausnumeroon tulleen puhelinkeskustelun, salliessasi asiakassovelluksen käytön yhteydessä päätelaitteesi sijaintitiedon keräämisen sekä antaessamme sinulle kanta-asiakaspisteitä kanta-asiakasohjelman mukaisten tilausten yhteydessä.

Autoilijalta, esimerkiksi Autoilijan tai kuljettajan ilmoittaessa tilauksesi vastaanottamisesta ja sen loppuun suorittamisesta sekä saadessamme Autoilijalta tai kuljettajalta selvityksen liittyen antamaasi asiakaspalautteeseen.

Kolmansilta osapuolilta, esimerkiksi asiakassovelluksemme karttapalveluntarjoajalta, jos olet sallinut päätelaitteesi sijaintitiedon keräämisen, jolloin karttapalveluntarjoajamme antaa meille tiedon nouto-osoitteestasi.

 

4 MIKSI KÄSITTELEMME HENKILÖTIETOJASI

 
Yksinkertaistettuna käsittelemme henkilötietojasi seuraavia tarkoituksia varten:

  • Taksivälityspalveluiden tarjoaminen ja toteuttaminen.
  • Taksi Helsingin asiakassovelluksen ja kanta-asiakasohjelman toteuttaminen.
  • Markkinointi- ja viestintätarkoitukset.
  • Turvallisuustarkoitukset.

Tarkoitukset, joita varten käsittelemme henkilötietojasi, määritellään yksityiskohtaisemmin alla.

 

5 TAKSIVÄLITYSPALVELUIDEN TARJOAMINEN JA TOTEUTTAMINEN

 

Tilausten jakaminen, kyytien toteuttaminen ja kyytien toteutumisen seuraaminen

Käsittelemme henkilötietojasi vastaanottaessamme tekemäsi tilauksen sekä muutoin taksikyytisi toteuttamisen yhteydessä. Tällaiseen henkilötietojen käsittelyyn sisältyy tilauksen vastaanottaminen ja tilausnumeron luominen, tilauksesi jakaminen lähimmälle vapaana olevalle kuljettajalle, taksiauton sijaintitietojen yhdistäminen tilaukseesi sekä tilauksen loppuun suorittamista koskevan tiedon vastaanottaminen kuljettajalta.

Taksi Helsinki ja Autoilija toimivat yhteisrekisterinpitäjinä tilausten jakamiseen, kyytien toteuttamiseen ja kyytien toteutumisen seuraamiseen liittyvässä henkilötietojen käsittelyssä.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Ajoneuvon sijaintitiedot
  • Tilaustiedot
Oikeutettu etu (Taksi Helsinki). Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan tilausten jakamiseen, kyytien toteuttamiseen ja kyytien toteutumisen seuraamiseen liittyvät Taksi Helsingin ja Autoilijan oikeutetut edut.

Sopimus (Autoilija). Henkilötietojen käsittely on tarpeellista Autoilijan ja asiakkaan välisen taksikuljetusta koskevan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi asiakkaan pyynnöstä.

Säilytysaika. Säilytämme tähän tarkoitukseen kerättyjä henkilötietoja 2 vuotta, jotta pystymme varautumaan ja puolustautumaan meitä tai Autoilijaa vastaan mahdollisesti esitettäviin oikeusvaateisiin. Tämän jälkeen poistamme edellä mainitut henkilötiedot sisäisten käytäntöjemme mukaisesti.

 

Kuljettajan ja asiakkaan välisen viestinnän mahdollistaminen

Käsittelemme henkilötietojasi, jotta voimme mahdollistaa kuljettajan ja sinun välisen viestinnän tekemääsi tilaukseen liittyen. Jaamme yhteystietosi kuljettajalle, jotta kuljettaja voi soittaa sinulle esimerkiksi tilanteessa, jossa hän ei löydä sinua sovitulta noutopaikalta.

Taksi Helsinki ja Autoilija toimivat yhteisrekisterinpitäjinä kuljettajan ja asiakkaan välisen viestinnän mahdollistamiseen liittyvässä henkilötietojen käsittelyssä.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot
  • Tilaustiedot
Oikeutettu etu (Taksi Helsinki). Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan kuljettajan ja asiakkaan välisen viestinnän mahdollistamiseen liittyvät Taksi Helsingin ja Autoilijan oikeutetut edut.

Sopimus (Autoilija). Henkilötietojen käsittely on tarpeellista Autoilijan ja asiakkaan välisen taksikuljetusta koskevan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi asiakkaan pyynnöstä.

Säilytysaika. Tähän tarkoitukseen käsiteltyjä henkilötietoja säilytetään kuljettajan ajovuoron keston ajan. Taksi Helsinki kuitenkin säilyttää tilausten jakamiseksi, kyytien toteuttamiseksi ja kyytien toteutumisen seuraamiseksi käsiteltäviä henkilötietoja edellä mainitun 2 vuotta. Tämän jälkeen poistamme edellä mainitut henkilötiedot sisäisten käytäntöjemme mukaisesti.

Taksitilaukseen liittyvän asiakastuen toteuttaminen ja asiakkaan informoiminen taksin sijainnista

Jos otat meihin yhteyttä kysyäksesi taksin sijaintia tai muuta tilaukseesi liittyvää asiaa, käsittelemme henkilötietojasi asiakastuen toteuttamiseksi. Tämä on tärkeää, jotta pystymme esimerkiksi ohjaamaan sinut ja/tai kuljettajan oikeaan noutopaikkaan. Taksi Helsingin asiakassovelluksen välityksellä saat ajantasaista tietoa tilauksesi toteuttavan taksiauton sijainnista.

Taksi Helsinki ja Autoilija toimivat yhteisrekisterinpitäjinä kuljettajan ja asiakkaan välisen viestinnän mahdollistamiseen liittyvässä henkilötietojen käsittelyssä.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot
  • Tilaustiedot
  • Ajoneuvon sijaintitiedot
Oikeutettu etu (Taksi Helsinki). Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan taksitilaukseen liittyvään asiakastukeen ja asiakkaan informoimiseen liittyvät Taksi Helsingin ja Autoilijan oikeutetut edut.

Sopimus (Autoilija). Henkilötietojen käsittely on tarpeellista Autoilijan ja asiakkaan välisen taksikuljetusta koskevan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi asiakkaan pyynnöstä.

Säilytysaika. Jos otat meihin yhteyttä soittamalla, säilytämme puhelutallennetta 30 päivää puhelun vastaanottamisesta liiketapahtumien todentamiseksi ja palvelukeskuksen toiminnan laadun varmistamiseksi. Taksi Helsinki kuitenkin säilyttää tilausten jakamiseksi, kyytien toteuttamiseksi ja kyytien toteutumisen seuraamiseksi käsiteltäviä henkilötietoja edellä mainitun 2 vuotta. Tämän jälkeen poistamme edellä mainitut henkilötiedot sisäisten käytäntöjemme mukaisesti.

Asiakasarvioiden ja -palautteiden hoitaminen asiakaskokemuksen laadun varmistamiseksi

Käsittelemme henkilötietojasi, jos arvioit tai annat palautetta esimerkiksi tilaukseesi tai kuljettajan toimintaan liittyen Taksi Helsingin asiakassovelluksessa, verkkosivujemme välityksellä tai muiden vastaavien palautteenantokanavien kautta. Näissä tapauksissa käsittelemme henkilötietojasi vastaanottaessamme antamasi palautteen, tarkastaessamme tilausta ja sen toteuttamista koskevat tiedot sekä mahdollisesti kysyessämme kuljettajalta selvitystä antamaasi palautteeseen liittyen.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot
  • Tilaustiedot
  • Ajoneuvon sijaintitiedot
  • Asiakkaan antamat arviot
  • Palautteessasi antamat lisätiedot
  • Kuljettajan antama selvitys
Oikeutettu etu (Taksi Helsinki). Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan asiakasarvioiden ja -palautteiden hoitamiseen sekä asiakaskokemuksen laadun varmistamiseen liittyvät Taksi Helsingin oikeutetut edut.
Säilytysaika. Säilytämme tähän tarkoitukseen kerättyjä henkilötietoja 2 vuotta, jotta pystymme varautumaan ja puolustautumaan meitä tai Autoilijaa vastaan mahdollisesti esitettäviin oikeusvaateisiin. Tämän jälkeen poistamme edellä mainitut henkilötietosi sisäisten käytäntöjemme mukaisesti.

Liiketapahtumien todentaminen ja palvelukeskuksen toiminnan laadunvalvonta

Tallennamme Taksi Helsingin tilausnumeroon tulleet puhelinkeskustelut. Tallentamisen tarkoituksena on tekemäsi tilauksen taltioiminen, jotta voimme tarvittaessa todentaa taksitilaukseen liittyvän liiketapahtuman. Tämän lisäksi voimme käyttää tallennetta palvelukeskuksen toiminnan laadunvalvomiseksi, jos annat palautetta tilausnumerossa saamastasi asiakaspalvelusta.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Puhelutallenteet
Oikeutettu etu (Taksi Helsinki). Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan liiketapahtumien todentamiseen ja palvelukeskuksen toiminnan laadunvarmistamiseen liittyvät Taksi Helsingin oikeutetut edut.
Säilytysaika. Puhelutallenteita säilytetään 30 päivää puhelun vastaanottamisesta, ellei tallenteen säilyttäminen pidempään ole tarpeellista, jotta pystymme varautumaan ja puolustautumaan meitä vastaan mahdollisesti esitettäviin oikeusvaateisiin.

 

6 ASIAKASSOVELLUKSEN JA KANTA-ASIAKASOHJELMAN TOTEUTTAMINEN

 
Asiakassovelluksen tarjoaminen, käyttäjätilien luominen ja asiakassuhteen hallinnoiminen

Kun luot käyttäjätilin Taksi Helsingin asiakassovellukseen tai muutoin käytät asiakassovellusta, käsittelemme henkilötietojasi asiakassuhteen ja asiakassovelluksen hallinnoimiseksi. Asiakassovelluksen käytön yhteydessä käsittelemme henkilötietojasi myös asiakassovelluksen perusturvallisuuden varmistamiseksi ja asiakassovelluksessa tekemiesi pyyntöjen toteuttamiseksi. Käyttäjätilin luominen ei itsessään ole edellytyksenä asiakassovelluksen käyttämiselle, mutta sen avulla saat käyttöösi parempia etuja, kuten mahdollisuuden päästä kanta-asiakasohjelmamme mukaiseksi VIP- tai SuperVIP-asiakkaaksi.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot
  • Markkinointia koskevat suostumustiedot
  • Kirjautumistiedot
Sopimus. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista Taksi Helsingin ja asiakkaan välisen asiakassovelluksen käyttöä koskevan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai sopimuksen solmimista edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi asiakkaan pyynnöstä.
Säilytysaika. Säilytämme tähän tarkoitukseen kerättyjä henkilötietoja niin kauan kuin asiakkaan ylläpitämä käyttäjätili on aktiivinen. Asiakas voi itse hallita asiakassovelluksen ’Omat tietoni’ toiminnallisuuden kautta sitä, kuinka pitkään asiakastiliä ja siihen liittyviä henkilötietoja säilytetään. Toisin sanoen asiakas määrittää itse, kuinka kauan hänen käyttäjätiliään ja siihen liittyviä henkilötietoja säilytetään.

Parannettujen palveluominaisuuksien toteuttaminen asiakkaan pyynnöstä

Jotta voimme tarjota sinulle parempaa ja nopeampaa palvelua, mahdollistamme taksin tilaamisen päätelaitteesi sijaintitietojen perusteella. Antaessasi hyväksyntäsi Taksi Helsingin asiakassovellus kerää päätelaitteesi sijaintitiedon ja jakaa sen asiakassovelluksemme karttapalveluntarjoajalle, jotta pystymme määrittämään noutopaikkasi. Taksin tilaamiseen, tilauksen jakamiseen ja kyytien toteuttamiseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää kohdasta ’Taksivälityspalveluiden tarjoaminen ja toteuttaminen’.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Asiakkaan päätelaitteen sijaintitiedot
  • Yhteystiedot
  • Markkinointia koskevat suostumustiedot
  • Kirjautumistiedot
Sopimus. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista Taksi Helsingin ja asiakkaan välisen asiakassovelluksen käyttöä koskevan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai sopimuksen solmimista edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi asiakkaan pyynnöstä.

Suostumus. Päätelaitteen sijaintitietojen käsittely perustuu antamaasi suostumukseen taikka lain sähköisen viestinnän palveluista mukaiseen suostumuksen yksiselitteiseen ilmenemiseen sijaintitietojen keräämisen asiayhteydestä.

Säilytysaika. Taksi Helsinki ei säilytä päätelaitteen sijaintitietoja, vaan ne jaetaan asiakassovelluksemme karttapalveluntarjoajalle, joka säilyttää tietoa palveluntarjoajan määrittämän ajan. Asiakassovelluksemme karttapalveluntarjoaja on määritetty tarkemmin kohdassa ’Vastaanottajat, joille jaamme henkilötietojasi’.

Kanta-asiakasohjelman toteuttaminen asiakkaiden sitouttamiseksi

Luodessasi käyttäjätilin Taksi Helsingin asiakassovellukseen liityt samalla Taksi Helsingin kanta-asiakasohjelmaan. Ilman käyttäjätilin luomista et pääse mukaan kanta-asiakasohjelmaan. Tehdessäsi tilauksen soittamalla tai asiakassovelluksemme välityksellä käsittelemme henkilötietojasi tunnistaaksemme automaattisesti oikeuttaako tilaushistoriasi sinut VIP- tai SuperVIP-asiakkaan tasolle. Mikäli VIP- tai SuperVIP- asiakastaso täyttyy, siirrämme sinut automaattisesti mahdollisen tilausjonon ohi. Esitämme asiakassovelluksessa jatkuvasti ajantasaisen tiedon kanta-asiakastasostasi sekä saavuttamistasi kanta-asiakaspisteistä. 1 taksitilaus antaa sinulle aina 10 kanta-asiakaspistettä. VIP- tai SuperVIP-asiakastason saavuttamiseksi tarvitset 100 kanta-asiakaspistettä.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot
  • Tilaustiedot
  • Kanta-asiakaspisteet
Sopimus. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista Taksi Helsingin ja asiakkaan välisen kanta-asiakasohjelmaa koskevan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai sopimuksen solmimista edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi asiakkaan pyynnöstä.

Suostumus. Päätelaitteen sijaintitietojen käsittely perustuu antamaasi suostumukseen taikka lain sähköisen viestinnän palveluista mukaiseen suostumuksen yksiselitteiseen ilmenemiseen sijaintitietojen keräämisen asiayhteydestä.

Säilytysaika. Kanta-asiakasohjelman mukaisesti VIP- tai SuperVIP-asiakkuus edellyttää vähintään 10 tilauksen tekemistä 60 päivän aikana. Säilytämme kanta-asiakaspisteitä koskevaa tietoa 60 päivän ajan viimeisestä kanta-asiakasohjelman mukaisesta tilauksesta lukien. Muilta osin säilytämme tilaukseen liittyviä henkilötietoja edellä mainitun 2 vuotta. Tämän jälkeen poistamme edellä mainitut henkilötiedot sisäisten käytäntöjemme mukaisesti.

Taksimatkan sujuvamman maksamisen mahdollistaminen asiakassovelluksen kautta

Mahdollistamme taksimatkan maksamisen suoraan asiakassovelluksemme välityksellä. Tässä yhteydessä suoritettavaan henkilötietojen käsittelyyn sisältyy maksukorttitietojesi lisääminen asiakassovellukseemme integroituun maksupalveluntarjoajan Netaxpet –palveluun ja maksuja koskevien kuittien toimittaminen sinulle. Emme itse tallenna tai säilytä maksukorttitietojasi, vaan mahdollistamme asiakassovelluksemme välityksellä vain näiden tietojen keräämisen ja säilyttämisen maksupalveluntarjoajan toimesta.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Tilaustiedot
  • Maksamista koskevat tiedot
Sopimus. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista Taksi Helsingin ja asiakkaan välisen taksimatkaa koskevan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai sopimuksen solmimista edeltävien toimenpiteiden toteuttamiseksi asiakkaan pyynnöstä.
Säilytysaika. Säilytämme tähän tarkoitukseen kerättyjä henkilötietoja n. 6 vuotta noudattaaksemme kirjanpitolainsäädännön asettamia velvoitteita. Tämän jälkeen poistamme edellä mainitut henkilötiedot sisäisten käytäntöjemme mukaisesti.

Asiakassovelluksen käytön mittaaminen ja seuraaminen palveluidemme kehittämiseksi

Asiakassovelluksen analytiikkapalveluntarjoajien toimesta voimme kerätä tietoa asiakassovelluksen käyttöön liittyen. Näiden avulla pystymme esimerkiksi saamaan selville, miten käyttäjät liikkuvat asiakassovelluksessa sekä muita käyttäjiä koskevia tietoja, kuten käyttäjämäärätilastoja ja muita käyttäjiä ja asiakassovelluksen käyttöä koskevia anonyymejä yhdistelmätietoja. Näiden tietojen avulla pystymme mittaamaan ja seuraamaan asiakassovelluksen käyttöä, jotta pystymme jatkossa kehittämään ja tarjoamaan parempia palveluita sinulle. Tähän tarkoitukseen kerätyt tiedot eivät ole suoria henkilötietoja, vaan ne perustuvat digitaalisiin tunnistetietoihisi.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Digitaaliset tunnistetiedot
Oikeutettu etu. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan asiakassovelluksen käytön mittaamiseen ja seuraamiseen sekä palveluidemme kehittämiseen liittyvät Taksi Helsingin oikeutetut edut.
Säilytysaika. Taksi Helsinki ei säilytä digitaalisia tunnistetietoja, vaan ne jaetaan analytiikkapalveluntarjoajille, jotka säilyttävät tietoja kyseisten palveluntarjoajien määrittämän ajan. Asiakassovelluksemme analytiikkapalveluntarjoajat on määritetty tarkemmin kohdassa ’Vastaanottajat, joille jaamme henkilötietojasi’>/em>. Tilastot ja raportit, jotka eivät sisällä henkilötietoa säilytetään toistaiseksi.

 

7 MARKKINOINTI JA VIESTINTÄ

 

Sähköisen markkinointiviestinnän lähettäminen Taksi Helsingin brändin edistämiseksi

Jos tilaat uutiskirjeemme tai muuta vastaavaa automaattisesti lähetettävää markkinointisisältöä, käsittelemme henkilötietojasi toimittaaksemme tilaamaasi sisältöä tai viestintää koskien brändiämme ja palveluitamme.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot
  • Markkinointia koskevat suostumustiedot
Suostumus. Sähköisen markkinointiviestinnän lähettäminen perustuu antamaasi suostumukseen.
Säilytysaika. Henkilötietoja säilytetään siihen asti, kun tilauksesi on aktiivinen. Henkilötietosi poistetaan sen jälkeen, kun olet peruuttanut tilauksesi (voit peruuttaa suostumuksesi seuraamalla markkinointiviestinnässä olevaa peruutuslinkkiä tai ottamalla meihin yhteyttä muutoin).

Asiakastiedotteiden lähettäminen liiketoimintaamme tai palveluihimme liittyen

Jos liiketoiminnassamme tai palveluissamme tapahtuu muutoksia taikka koemme tärkeäksi informoida sinua liiketoimintamme tai palveluidemme tilanteesta ja jatkuvuudesta, voimme käsitellä henkilötietojasi toimittaaksemme sinulle tähän liittyen asiakasviestintää esimerkiksi sähköpostin välityksellä.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot
Oikeutettu etu. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan liiketoimintaamme tai palveluitamme koskevan asiakasviestinnän toimittamiseen liittyvät Taksi Helsingin oikeutetut edut.
Säilytysaika. Henkilötietoja säilytetään siihen asti, kunnes olemme toimittaneet kyseessä olevan viestinnän sinulle. Tämän jälkeen poistamme asiakastiedotteen lähettämistä koskevan listauksen.

Sosiaalisen median kanavien ylläpitäminen ja mainonta Taksi Helsingin brändin edistämiseksi

Ylläpitäessämme sosiaalisen median kanaviamme ja toteuttaessamme mainontaa sosiaalisessa mediassa, voimme käsitellä tässä yhteydessä henkilötietojasi. Tällaiseen henkilötietojen käsittelyyn sisältyy esimerkiksi kommunikointi kanssasi sosiaalisen median kanavassamme. Lisäksi voimme käsitellä tai mahdollistaa henkilötietojesi käsittelyn antaessamme sosiaalisen median mainontakumppanillemme toimeksiantoja kohderyhmämainontaan liittyen sekä saadessamme tilastoja ja raportteja mainonnan toteutumisen osalta.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteydenpidossa antamasi tiedot
  • Sosiaalisen median profiili
Oikeutettu etu. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan sosiaalisen median kanavien ylläpitämiseen ja mainontaan sekä brändimme edistämiseen liittyvät Taksi Helsingin oikeutetut edut.
Säilytysaika. Henkilötietoja säilytetään niin kauan, kun seuraat meitä sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmämainontaan liittyen henkilötietoja käsitellään mainoskampanjan keston ajan. Tilastot ja raportit, jotka eivät sisällä henkilötietoa säilytetään toistaiseksi.

Kilpailujen ja arvontojen järjestäminen Taksi Helsingin brändin edistämiseksi

Käsittelemme henkilötietojasi, jos osallistut järjestämäämme kilpailuun tai arvontaan. Tässä yhteydessä käsittelemme henkilötietoja esimerkiksi vastaanottaessamme osallistumiseen liittyviä tietoja, ollessamme yhteydessä voittajien kanssa sekä toimittaessamme kilpailuun tai arvontaan liittyvän palkinnon voittajalle.

Henkilötietoryhmät

Laillinen peruste

  • Perus- ja yksilöintitiedot
  • Yhteystiedot
  • Yhteydenpidossa antamasi tiedot
Oikeutettu etu. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan kilpailujen ja arvontojen järjestämiseen sekä brändimme edistämiseen liittyvät Taksi Helsingin oikeutetut edut.
Säilytysaika. Henkilötietoja säilytetään korkeintaan 6 kuukautta kilpailun tai arvonnan päättymisestä. Tämän jälkeen poistamme tähän tarkoitukseen kerätyt ja käsitellyt henkilötiedot.

 

8 TURVALLISUUS

 

Taksien tallentava kameravalvonta

Voimme käsitellä henkilötietojasi taksien tallentavan kameravalvonnan yhteydessä turvallisuuden varmistamiseen ja omaisuuden suojaamiseen sekä selvitystarkoituksiin liittyen. Lue lisää henkilötietojesi käsittelystä kameravalvonnan yhteydessä täältä.

Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminen

Voimme käsitellä henkilötietojasi, jos se on tarpeellista täyttääksemme lakisääteiset velvoitteemme, esimerkiksi kirjanpitolainsäädännön noudattamiseksi taikka poliisilta saamamme tiedon luovuttamista koskevan velvoitteen täyttämiseksi. Henkilötiedot, joita käsittelemme lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseksi koostuvat tässä tietosuojaselosteessa yksilöidyistä henkilötietoryhmistä, jotka ovat tarpeellisia kyseessä olevan lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi.

Oikeusvaateen laatiminen, esittäminen ja puolustautuminen

Voimme käsitellä henkilötietojasi, jos se on tarpeellista puolustautuaksemme oikeusvaateilta, esimerkiksi oikeudenkäyntien yhteydessä. Henkilötiedot, joita käsittelemme tässä yhteydessä koostuvat tässä tietosuojaselosteessa yksilöidyistä henkilötietoryhmistä taikka oikeusvaateen yhteydessä saamistamme lisätiedoista.

 

9 AUTOMAATTINEN PÄÄTÖKSENTEKO

 
Voimme käyttää henkilötietojasi automaattisten päätösten tekemiseksi. Tällainen automaattinen päätöksenteko voi koskea:

  • Sinun ja vapaana olevan taksiauton yhdistämistä toisiinsa. Sinut yhdistetään automaattisesti tiettyyn taksiautoon vain sillä perusteella, että kyseinen taksiauto on sinua lähimpänä.
  • Kanta-asiakasohjelman mukaisen asiakastasosi automaattiseksi tunnistamiseksi. Mikäli tunnistamme, että olet saavuttanut VIP- tai SuperVIP-tason, siirrämme sinut automaattisesti mahdollisen tilausjonon ohi saadaksesi palvelua nopeammin.

Voimme antaa myös kumppaneillemme luvan tehdä mittauksia ja suorittaa analytiikkapalveluita sekä raportoida näiden toimien tuloksisista meille. Nämä kumppanit voivat edellä mainittujen toimien yhteydessä hyödyntää automaattista päätöksentekoa.

Katsomme, että suorittamallamme automaattisella päätöksenteolla, profilointi mukaan luettuna, ei ole tietosuojalainsäädännössä tarkoitettuja oikeusvaikutuksia tai muuten merkittäviä vaikutuksia sinulle.

 

10 VASTAANOTTAJAT, JOILLE JAAMME HENKILÖTIETOJASI

 

Tarvittaessa jaamme henkilötietojasi myös muiden tahojen kanssa. Erottelemme henkilötietojesi vastaanottajat palveluntarjoajiin ja muihin vastaanottajiin. Palveluntarjoajat ovat henkilötietojen käsittelijöitä, jotka käsittelevät henkilötietoja Taksi Helsingin lukuun, tässä tietosuojaselosteessa määritettyihin tarkoituksiin. Muut vastaanottajat, jotka mahdollisesti vastaanottavat henkilötietojasi ovat rekisterinpitäjiä ja käsittelevät henkilötietoja omiin tarkoituksiinsa.

Voimme jakaa henkilötietojasi seuraavien vastaanottajien kanssa:

Palveluntarjoajat
Käytämme erilaisia palveluntarjoajia toteuttaaksemme tässä tietosuojaselosteessa määritetyt käsittelyn tarkoitukset. Palveluntarjoajat käsittelevät henkilötietojasi puolestamme ja vastaamme käyttämiemme palveluntarjoajien toiminnasta henkilötietoja käsiteltäessä. Nämä palveluntarjoajat voivat vaihdella, mutta niihin kuuluu taksienvälitysjärjestelmän toimittaja, maksupalveluntarjoaja, IT- ja infrastruktuuripalveluiden toimittajat, ohjelmistokehityspalveluntarjoajat, asiakaspalvelu- ja asiakaspalautejärjestelmän toimittaja, asiakaspalvelun puhelinjärjestelmätoimittaja, sähköisten markkinointiviestien ja tiedotteiden toimituskumppani, asiakassovelluksen analytiikkapalveluntarjoaja ja kirjanpitotoimisto.

Olemme rekisterinpitäjiä henkilötietojen käsittelyssä, jonka palveluntarjoaja suorittaa meidän puolestamme.

Muut vastaanottajat

Tarpeen vaatiessa jaamme henkilötietojasi myös muille vastaanottajille, jotka toimivat itse rekisterinpitäjinä käsitellessään henkilötietojasi.

Vastaanottaja

Tarkoitus

Laillinen peruste

Autoilijat Jaamme henkilötietojasi Autoilijalle taksivälityspalveluiden tarjoamiseen ja toteuttamiseen liittyviä tarkoituksia varten. Lisäksi, jos maksat taksitilauksesi suoraan asiakassovelluksen kautta, jaamme tällöin tilaukseen liittyvän maksukuitin Autoilijan kanssa. Oikeutettu etu. Käsittely on tarpeellista taksivälityspalveluiden tarjoamiseen ja toteuttamiseen sekä Taksi Helsingin ja Autoilijan välisiin tilityksiin liittyvien oikeutettujen etujen toteuttamiseksi.
Google Maps Voimme jakaa päätelaitteesi sijaintitietoja Googlelle, jos käytät asiakassovellustamme ja sallit sijaintitietojen keräämisen päätelaitteeltasi. Näissä tapauksissa henkilötietojesi käsittelyn tarkoituksena on asiakassovelluksen parannettujen palveluominaisuuksien toteuttaminen pyynnöstäsi. Sopimus. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista Taksi Helsingin ja asiakkaan välisen asiakassovelluksen käyttöä koskevan sopimuksen täytäntöön panemiseksi.
Suostumus. Päätelaitteen sijaintitietojen käsittely perustuu antamaasi suostumukseen taikka lain sähköisen viestinnän palveluista mukaiseen suostumuksen yksiselitteiseen ilmenemiseen sijaintitietojen keräämisen asiayhteydestä.
Facebook SDK Voimme jakaa digitaalisia tunnistetietojasi Facebookille asiakassovelluksen käytön mittaamiseen ja seuraamiseen sekä palveluidemme kehittämiseen liittyvään tarkoitukseen. Oikeutettu etu. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan asiakassovelluksen käytön mittaamiseen ja seuraamiseen sekä palveluidemme kehittämiseen liittyvät oikeutetut edut.
Sosiaalisen median alustat Voimme jakaa henkilötietojasi sosiaalisen median alustatarjoajien kanssa, jos seuraat meitä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi voimme mahdollistaa henkilötietojesi käsittelyn sosiaalisen median alustatarjoajien toimesta antaessamme toimeksiannon kohderyhmämainontaan liittyen. Oikeutettu etu. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista, jotta pystymme toteuttamaan sosiaalisen median kanavien ylläpitämiseen ja mainontaan sekä brändimme edistämiseen liittyvät oikeutetut edut.
Ulkoiset neuvonantajat Voimme jakaa tarvittaessa tietoja ulkoisille neuvonantajille, esim. tilintarkastajille ja asianajotoimistolle, jos laki niin velvoittaa tai jos henkilötietojen jakaminen on tarpeen, jotta pystymme varautumaan ja puolustautumaan meitä vastaan mahdollisesti esitettäviin oikeusvaateisiin. Lakisääteinen velvollisuus. Käsittely on tarpeellista lakisääteisten velvoitteidemme noudattamiseksi.

Oikeutettu etu Käsittely on tarpeellista oikeusvaateiden nostamiseen tai niiltä puolustautumiseen liittyvien oikeutettujen etujemme toteuttamiseksi.

Tuomioistuimet, vastapuolet yms. Voimme jakaa henkilötietojasi tuomioistuimille, vastapuolille ym., jos se on tarpeen puolustautuessamme meitä vastaan mahdollisesti esitettäviin oikeusvaateisiin. Oikeutettu etu Käsittely on tarpeellista oikeusvaateisiin puolustautumiseen liittyvien oikeutettujen etujen toteuttamiseksi.
Lainvalvontaviranomaiset, esim. poliisi Tarpeen vaatiessa jaamme henkilötietojasi viranomaisille, jos meillä on lakisääteinen velvollisuus jakaa tietoja. Lakisääteinen velvollisuus. Käsittely on tarpeellista lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseksi.

 

11 MISSÄ KÄSITTELEMME HENKILÖTIETOJA

 

Pyrimme aina säilyttämään ja käsittelemään henkilötietojasi Euroopan unionissa/Euroopan talousalueella. Jotkut palveluntarjoajista tai muista vastaanottajista voivat kuitenkin sijaita Euroopan unionin/Euroopan talousalueen ulkopuolella. Henkilötietojesi asianmukaiseksi turvaamiseksi varmistamme asianmukaisten suojatoimien käytön niiden vastaanottajien suhteen, jotka käsittelevät henkilötietojasi Euroopan unionin/Euroopan talousalueen ulkopuolella. Tällaisia suojatoimia ovat esimerkiksi kansainvälisiä henkilötietojen siirtoja koskevat tiedonsiirtosopimukset. Jos sinulla on kysymyksiä siitä, mihin maihin henkilötietojasi siirretään ja mitä suojatoimia sovelletaan henkilötietojesi suojaamiseksi tai jos haluat kopion tällaisista suojatoimista, pyydämme ottamaan yhteyttä osoitteeseen tietosuojavastaava@taksihelsinki.fi.

 

12 OIKEUTESI

 

Sinulla on tietosuojalainsäädännön nojalla tiettyjä oikeuksia henkilötietojesi käsittelyyn liittyen. Jos teet oikeuksiasi koskevan pyynnön, käsittelemme tämän yhteydessä henkilötietojasi siinä laajuudessa, kun se on tarpeellista oikeuksiesi täyttämiseksi. Tee pyyntö oikeuksiesi käyttämiseksi ottamalla meihin yhteyttä osoitteessa tietosuojavastaava@taksihelsinki.fi.

Sinulla on oikeus:

Saada pääsy henkilötietoihisi
Sinulla on oikeus saada pääsy sinua koskeviin henkilötietoihin, joita käsittelemme. Annamme sinulle nämä tiedot, ellei meillä ole lainmukaista syytä olla jakamatta tietoja tai jos tietojen jakaminen vaikuttaisi haitallisesti kolmansien osapuolten oikeuksiin ja vapauksiin. Huomioithan, että pystyt tarkastelemaan ja päivittämään omia tietojasi myös Taksi Helsingin asiakassovelluksessa.

Päivittää henkilötietojasi
Sinulla on oikeus pyytää virheellisten tai puutteellisten henkilötietojen korjaamista tai täydentämistä. Huomioithan, että pystyt tarkastelemaan ja päivittämään omia tietojasi myös Taksi Helsingin asiakassovelluksessa.

Peruuttaa suostumuksesi
Siinä laajuudessa, kun käsittelemme henkilötietoja suostumuksesi perusteella, sinulla on oikeus, milloin tahansa peruuttaa antamasi suostumus. Huomioithan, että pystyt peruuttamaan antamasi markkinointisuostumuksen Taksi Helsingin asiakassovelluksessa.

Vastustaa henkilötietojen käsittelyä
Sinulla on oikeus vastustaa oikeutettuun etuun perustuen käsiteltävien henkilötietojesi käsittelyä henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseesi liittyvällä perusteella. Tässä tilanteessa lopetamme henkilötietojesi käyttämisen, kun käsittely perustuu oikeutettuun etuumme, ellemme kykene näyttämään, että oikeutettu etumme syrjäyttää tietosuojaan liittyvät etusi, oikeutesi ja vapautesi tai että henkilötietojesi käyttäminen on välttämätöntä oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

Poistaa henkilötietosi
Tietyissä tilanteissa sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi poistamista. Emme kuitenkaan voi poistaa henkilötietojasi, jos esimerkiksi laki velvoittaa meitä säilyttämään tiedot tai jos tarvitsemme tietojasi
oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi. Huomioithan, että pystyt poistamaan tietojasi myös Taksi Helsingin asiakassovelluksessa.

Rajoittaa henkilötietojesi käsittelyä
Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää, että henkilötietojesi käsittelyä rajoitetaan. Jos henkilötietojesi käsittelyä rajoitetaan, voimme henkilötietojen säilyttämisen lisäksi käsitellä niitä ainoastaan suostumuksesi perusteella, oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi taikka kolmannen osapuolen oikeuksien suojaamiseksi.

Siirtää henkilötietosi (tietojen siirtäminen järjestelmästä toiseen)
Sinulla on oikeus pyytää kopio säilyttämistämme henkilötiedoistasi jäsennellyssä, yleisesti käytettävässä ja koneellisesti luettavassa muodossa (tietojen siirtäminen järjestelmästä toiseen). Toisin kuin oikeus saada pääsy tietoihin, oikeus tietojen siirtämiseen järjestelmästä toiseen koskee vain sellaisia henkilötietoja, jotka olet itse antanut meille tai joita käsittelemme tiettyjen laillisten perusteiden, kuten suostumuksesi, nojalla.

 

13 VOIMME PÄIVITTÄÄ TÄTÄ TIETOSUOJASELOSTETTA

 

Voimme ajoittain päivittää tässä tietosuojaselosteessa annettua informaatiota, jos esimerkiksi käsittelemme henkilötietoja uusia tarkoituksia varten tai jaamme henkilötietoja uusien vastaanottajien kanssa. Tässä tapauksessa ilmoitamme sinulle päivityksestä asianmukaisella tavalla. Tämän tietosuojaselosteen tai sen sisällön viimeisin versio julkaistaan aina Taksi Helsingin verkkosivuilla.

 

14 OTA YHTEYTTÄ

 

Jos sinulla on kysymyksiä henkilötietojesi käsittelystä, otathan meihin yhteyttä. Yhteystietomme löydät alta. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, sinulla on oikeus tehdä valitus toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle Suomessa. Toimivaltaisen valvontaviranomaisen yhteystiedot löydät täältä.

Rekisterinpitäjän yhteystiedot
Taksi Helsinki Oy
Ratamestarinkatu 7 B, 00520 Helsinki
y-tunnus:v0838031-9

Tietosuojavastaavan yhteystiedot
Kimmo Sihvonen, tietosuojavastaava
tietosuojavastaava@taksihelsinki.fi

Call Now Button