Usein kysytyt kysymykset
Rekisteröityminen
Taksi Helsinki -sovellus sisältää ison joukon hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten maksukortin lisäämisen sovellukseen. Päästäksesi käyttämään niitä, rekisteröidy ensin palvelun käyttäjäksi. Jos olet rekisteröitynyt jo aiemmin, voit kirjautua palveluun tunnuksilla.
Sovelluksen käyttäminen ja tilaaminen on mahdollista myös ilman rekisteröitymistä tai korttitietojen syöttämistä. Käyttäjä varmennetaan puhelinnumerolla, minkä jälkeen taksin voi tilata ilmaiseksi sovelluksen avulla.
Suosittelemme toki rekisteröitymistä, koska sen avulla saat huomattavasti enemmän etuja.
Miten rekisteröin tietoni sovellukseen?
Anna ensin henkilötietosi. Sähköpostiosoitteesi toimii samalla käyttäjätunnuksena. Nimi ja puhelinnumero auttavat sinua ja taksinkuljettajaa löytämään toisenne ja varmistamaan, että kyseessä on juuri sinulle tilattu taksi.
Maksukorttitiedot
Maksukorttisi tiedot rekisteröimällä veloitus tapahtuu automaattisesti ilman, että tarvitset edes lompakkoa taksissa. Voit rekisteröidä sovellukseen kahden erillisen maksukortin sekä Taksi Helsinki -maksukortin tiedot ja valita tilaushetkellä, mitä haluat käyttää maksuvälineenä. Maksukortit voi nimetä haluamallasi tavalla.
Myös Debit-kortin voi rekisteröidä sovellukseen. Jos käytössäsi on Credit/Debit-kortti, löydät Debit-puolen numeron useimmiten maksukortin takapuolelta. Tarkistathan, että verkkopankkisi asetukset sallivat verkko-ostosten tekemisen, jotta sovellusta voidaan käyttää. Tällä hetkellä tuemme Visa- ja MasterCard-kortteja, mutta uusia korttityyppejä on tarkoitus ottaa mukaan lähiaikoina.
Voinko luottaa siihen, että maksukorttitietoni pysyvät salaisina?
Maksukorttitiedot tallentuvat maksupartnerimme Netsin järjestelmään, eikä Taksi Helsinki näe niitä missään vaiheessa.
Vahva tunnistautuminen
Taksi Helsinki -sovellusta on päivitetty vastaamaan uusia 1.1.2021 voimaan astuneita EU-maksupalveludirektiivin mukaisia vaatimuksia, joiden myötä asiakkaan vahva sähköinen tunnistaminen on pakollista kaikissa sähköisissä maksutapahtumissa, kuten verkkomaksamisessa.
Vahvan tunnistautumisen vaatimus perustuu EU:n maksupalveludirektiiviin PSD2. Uudistuksen tavoite on korttimaksamisen turvallisuuden parantaminen sekä väärinkäytön mahdollisuuksien pienentäminen. Pelkät maksukortin tiedot eivät jatkossa pääsääntöisesti riitä verkko-ostosten maksamiseen. Asiakkaalta edellytetään lisäksi tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, kertakäyttöisellä tekstiviestisalasanalla tai sormenjäljellä.
Asiakkaan täytyy vahvistaa Taksi Helsinki -sovelluksen kautta tapahtuva taksimatkan maksu vahvalla tunnistautumisella.
Kun valitset maksun Taksi Helsinki -sovellukseen asetetulla maksukortilla (debit- ja kreditkortit), tulee tehdä vahva tunnistautuminen.
- Vahva tunnistautuminen tapahtuu jo tilausta tehdessä, kun valitset maksuksi sovellukseen asetetun maksukortin (lukuun ottamatta Taksi Helsinki -maksukorttia, jossa vahvaa tunnistautumista ei vaadita).
- Vahvan tunnistautumisen yhteydessä sinulle näytetään summa
Mikäli valitset kiinteähintaisen kyydin, tulee tämä koko kiinteä hinta vahvistettavaksi.
Mikäli valitset taksimaksun mittarin mukaan, näkyy summana 1 euro. (Sovellukseen tulee viesti, jossa kerrotaan, että asiakas ohjataan vahvaan tunnistautumiseen ja että summa tunnistautumisessa ei ole matkan lopullinen summa.
- Sinut ohjataan sähköiseen tunnistautumiseen, joka tapahtuu esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Tämän jälkeen tilaus etenee normaalisti.
- Matkan jälkeen ei enää tarvitse vahvistaa lopullista maksua, vaan se veloitetaan kortiltasi automaattisesti.
Voinko maksaa taksimatkan käteisellä tai kortilla suoraan taksissa?
Jos et halua, että taksimatkasi veloitetaan palveluun syöttämältäsi kortilta, voit valita kyydin maksutavaksi ”maksu taksissa”. Tämä on kätevää myös, jos tilaat taksin jollekin muulle, etkä halua maksaa itse kyytiä. Kyyti maksetaan tällöin totuttuun tapaan taksissa matkan päätteeksi.
Miten tilaan taksin?
Sovellus paikantaa sinut automaattisesti. Voit tarkentaa sijaintiasi kartalta, kirjoittaa itse osoitteesi, valita sen tilaushistoriasta tai omista suosikeistasi. Kännykän paikannus ei kuitenkaan ole aina tarkka. Wi-Fi -yhteyden päällä pitäminen parantaa paikannustarkkuutta selvästi.
Jos ilmoitat myös määränpääosoitteesi, saat arvion taksimatkan pituudesta, hinnasta ja kestosta. Kun määränpääosoite on syötetty, voit myös valita kiinteähintaisen kuljetuksen.
Voit halutessasi tilata joko henkilöauton, tilataksin tai farmariauton. Sovelluksesta löytyy myös useita lisäpalveluja, kuten Premium -palvelu ja lemmikkikuljetus. Mikäli autotoiveesi ei löydy lisäpalveluista (esimerkiksi turvaistuinkuljetus, hääkuljetus, inva-auto tms.) otathan yhteyttä suoraan taksikeskukseen 0100 0700.
Voinko tarkistaa syöttämäni tiedot vielä ennen taksin tilaamista?
Saat yhteenvedon tilauksestasi ennen tilauksen lähettämistä. Tässä yhteydessä voit tilata myös tarjolla olevia lisäpalveluja.
Muistathan tarkastaa osoitteen erityisen huolellisesti! Kun olet tyytyväinen valintoihisi, vahvista tilaus, jolloin se lähetetään Taksi Helsingin tilausjärjestelmään.
Mistä tiedän, että taksi on tulossa?
Kun tilaukseesi on löytynyt vapaa taksi, voit seurata auton saapumista kartalla. Sovellus kertoo sinulle saapuvan taksin numeron, auton merkin sekä arvion saapumisajasta. Voit tarvittaessa soittaa suoraan kuljettajalle ja antaa lisäohjeita noutopaikastasi.
Taksi odottaa sinua
Taksin saapuessa nouto-osoitteeseen sovellus kertoo taksin kupunumeron. Tämä on taksin katolla oleva taksin numero. Varmistathan, että astut oikean taksin kyytiin!
Matkan päätyttyä
Matkan päätyttyä toivomme saavamme palautetta. Tähtien määrällä voit kertoa, kuinka hyvin sinua palveltiin ja voit antaa valmiin palautevaihtoehdon. Tarkemman palautteen voit kirjata suoraan sovellukseen.
Miten saan kuitin taksimatkasta, jos olen maksanut matkan suoraan sovelluksessa?
Jos maksoit matkan palveluun syötetyllä maksukortilla, saat kuitin maksusta kätevästi viimeistään seuraavana arkipäivänä sähköpostiisi.
Voinko perua tilaukseni tarvittaessa?
Tilaus voidaan perua siihen asti, kunnes taksi on saapunut nouto-osoitteeseen, painamalla ”Peru tilaus”-painiketta.
Miten voin tilata taksin suoraan puhelimen kotivalikosta?
Taksi Helsinki -sovelluksen iOS versio tukee kotivalikon pikavalintoja. Niiden avulla voit tilata taksin kotiosoitteeseen, saada hinta-arvion nykyisestä osoitteestasi kotiin tai soittaa taksin suoraan puhelimen kotivalikosta. Tämä on mahdollista iPhone-malleilla, jotka tukevat ns. 3D kosketusominaisuutta. Pikavalinnat avautuvat painamalla voimakkaasti Taksi Helsingin sovellusikonia.
Mikä on ReceiptHero?
Jos olet eTasku tai Procountor-palvelun käyttäjä ja haluat kuitit taksimatkoistasi suoraan käyttämääsi palveluun, klikkaa maksuasetuksissa rekisteröimääsi maksukorttia ja valitse valikosta ”Lisää ReceiptHero-palveluun”. Tällöin et saa sähköpostitse kuittia taksimatkasta, vaan ne ilmestyvät automaattisesti käyttämääsi palveluun. Voit myös lisätä ReceiptHeron maksukortille myöhemmin sovelluksen maksuasetuksista.
Procountor-käyttäjät:
Rekisteröi itsellesi tunnus ReceiptHeroon. Käytä tässä samaa sähköpostiosoitetta, jonka olet rekisteröinyt myös Taksi Helsinki -sovellukseen
- Lisää maksukortti ReceiptHeroon
- Avaa Procountor Kuitit -sovellus, avaa valikosta ReceiptHero ja aktivoi yhteys ReceiptHeroon.
Tämän jälkeen kuitit tulevat automaattisesti Procountoriin.
eTasku-käyttäjät:
Avaa eTaskun mobiilisovellus. Valitse sovelluksen sivuvalikosta ReceiptHero ja rekisteröidy. Käytä tässä samaa sähköpostiosoitetta, jonka olet rekisteröinyt myös Taksi Helsinki -sovellukseen.
- Lisää maksukortti ReceiptHeroon, kun maksukortti on syötetty salli eTaskulle pääsy kortin tapahtumiin.
- Lisää Taksi Helsinki -sovellukseen maksukortti ja liitä se samalla ReceiptHero-palveluun.
Valmista. Nyt Taksi Helsingin kuitit tulevat automaattisesti eTaskuun.
Yhteystiedot
Taksi Helsingin palvelukeskus 0100 0700 (2,90 €/puh + 0,55 €/min +pvm/mpm)
Asiakaspalautteet:
- 09 8770 2470 (pvm) arkisin klo 9-15
- palaute@taksihelsinki.fi