Tilaa Taksi 0100 0700
logo
Tilaa taksi Taksinumerot Taksihinnat Taksin ennakkotilaus Taksi tekstiviestillä Tilataksi Invataksi Kela-taksi Sote-taksi Lentokenttätaksi Taksiasemat Taksi Helsinki -sovellus Palvelut Lähikauppapalvelut Premium-taksipalvelu Kanta-asiakasohjelma Seniorit Taksi Helsinki Sightseeing Lasten turvaistuin Yrityksille Internet booker Taksi Helsinki -maksukortti Taxi Butler Tilapäiset taksiasemat Yrityslaskutusasiakkuus Pakettikuljetus Taksi Helsinki Oy Asiakaspalaute Yritysesittely Yhteystiedot Avoimet työpaikat Osakkeenomistajat Taksinkuljettajan koulutus Ajankohtaista Medialle Autoilija- ja kuljettajapalvelut Tietosuojaselosteet
fi Svenska English
Suomi Svenska English

Eksoten tilausohjeet

Tilausnumerot ja -sovellus ovat käytö​ssä ympäri vuorokauden:

  • Puhelintilaukset ja asiakaspalvelu 0300 472 405
  • Tekstiviestitilaukset 040 757 8800
  • Sote Taksi -sovellus

Palvelemme läpi vuorokauden vuoden jokaisena päivänä (24/7).

Välityspalvelu vastaa matkojen välityksestä ja matkojen toteutumiseen liittyvien asiakaspalautteiden vastaanottamisesta.

Matkat tulee tilata hyvissä ajoin, mutta vähintään 60 minuuttia ennen toivottua noutoaikaa (kuljetuksen aloittamisaika). Mikäli matka tilataan kohteeseen saapumisajan perusteella, tulee lisäksi huomioida matkustusaika kohteeseen ja kohteessa siirtymiseen kuluva aika. Matkan tilaamista suositellaan viimeistään edellisenä päivänä, mikäli asiakas tarvitsee paarikuljetusta tai porrasavustamista.

Asiakkailla on oikeus tilata matkoja myös muutoin kuin ennakkoon. Pikatilausmatkojen määrä on rajoitettu neljään yhdensuuntaiseen matkaan kuukaudessa asiakasta kohden.
Pikatilausmatkoihin voidaan yhdistellä muita matkustajia.

Välityspalvelu ilmoittaa onko kuljetus saatavissa vai ilmoitetaanko kuljetuksen saatavuudesta ja ajankohdasta erikseen. Kuljetus järjestetään viimeistään 60 minuutin sisällä ennen toivottua noutoaikaa. Pikatilausmatkoja ei voi tilata Eksoten jäsenkuntien ulkopuolelta.

Tilatessa tulee ilmoittaa matkaan liittyvät tarpeet (esim. saattaja, avustajakoira, apuvälineet, pysähdystarve). Välityspalvelu voi varmistaa tietoja lisäksi asiakkaalta.
Yhdensuuntaisella matkalla tulee olla alku- ja loppupiste eri osoitteissa. Ns. kiertoajelut eivät sisälly kuljetuspalveluihin. Mikäli halutaan pysähtyä matkan varrella (enintään 15 min), tulee pysähdystarve- ja osoite kertoa jo tilattaessa.

Kun tilaus on vastaanotettu, välityspalvelu vahvistaa asiakkaalle noutoajan. Noutoaika voi poiketa asiakkaan toiveesta +/- 20 minuuttia. Noutoaika vahvistetaan joko puhelimessa tai tekstiviestillä.

Soittaminen ja tekstiviesti välityspalveluun maksavat normaalin paikallis- tai matkapuhelinmaksun. Maksun suuruus selviää omalta puhelinoperaattorilta. Jonottaminen on maksutonta ja sijoituksestasi jonossa tiedotetaan jonottamisen aikana. Välityspalveluun saapuvat puhelut nauhoitetaan asiakaspalvelun laadun varmentamiseksi. Puhelinnauhoitteiden säilytysaika on 12 kuukautta.

Kuljetuspalvelua ei saa käyttää muun lain nojalla korvattaviin matkoihin, kuten lääkärissäkäynti, sairaalamatka, lääkärin määräämä tutkimus tai hoito (Kelan korvaamat matkat) tai veteraanikuntoutusmatka. Numerosta ei välitetä asiakkaan itsensä tai esimerkiksi Kelan maksamia matkoja.

Tekstiviestitilaukset

Tekstiviestitilaukset voidaan tehdä ainoastaan asiakkaan ilmoittamasta numerosta (1 numero/asiakas) oikean asiakkaan tunnistamiseksi.

Esimerkkejä tekstiviestitilauksesta:
Esimerkkiviesti 1.
Maija Matkustaja, lähtö: 27.6. klo 15.00, lähtöpaikka:
Koulukatu 1, Lpr, määränpää: Kirkkokatu 2, Lpr, pyörätuoli

Esimerkkiviesti 2.
Leena Lento. Olen menossa kodista Sammonlahden kirkkoon, perillä pitää olla sunnuntaina klo 9.50.

Ennakkotilaukset

Tilauksia voi tehdä ennakkoon kuluvalle kuukaudelle ja tilausajankohdasta seuraavalle kuukaudelle. Esimerkiksi syyskuussa tilauksia voi tehdä enintään lokakuun loppuun asti ennakkoon.
Asiakkaan päätöksen tulee olla voimassa matkan ajankohtana.

Ohjeita kuljetuspalvelumatkalle

Asiakkaan tulee odottaa kuljetusta sovitussa paikassa sovittuna ajankohtana. Auto odottaa asiakasta enintään viisitoista (15) minuuttia arvioidun noutoajan jälkeen. Asiakkaan tulee olla yhteydessä välityspalveluun, jos noutopaikassa on epäselvyyttä tai auto ei saavu paikalle.

Asiakkaalla tulee olla kuljetuspalvelumatkalla mukana kuvallinen henkilötodistus. Kuvaton Kela-kortti käy tunnistamiseen, jos säännöllisesti kuljetettavan asiakkaan henkilöllisyyttä ei ole syytä epäillä eikä hänellä ole käytössä kuvallista henkilötodistusta.
Mikäli henkilötodistusta ei ole mukana, täytyy varautua maksamaan matka itse. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi hakea korvausta jälkikäteen toimittamalla kuitit, tilinumeron ja yhteystiedot Eksoten Iso apu- palvelukeskukseen.
Korvattavasta summasta vähennetään omavastuuosuus.

Matkustusoikeus on henkilökohtainen, eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle (esim. puolisolle).

Asiakkaalla voi olla kuljetuksessa mukana välttämättömät apuvälineet sekä tarvittavat muut tavarat (esim. ostoskassi, matkalaukku, lastenrattaat). Esimerkiksi huonekaluja, isoja kodinkoneita tai tilaa vieviä rakennustarvikkeita tai muuttolaatikoita ei voi kuljetuspalvelulla kuljettaa.

Kuljetuspalvelumatkojen yhdisteleminen

Kuljetuspalvelumatkoja yhdistellään muiden matkustajien matkojen kanssa, mikäli yhdistäminen on mahdollista kuljetuspalvelun tavoitteen vaarantumatta. Kuljetusten yhdistelemisessä huomioidaan asiakkaan kuljetuspalvelupäätös, kohtuullisen matka-ajan toteutuminen, asiakkaan tarvitsema liikenneväline sekä yhdistelyyn soveltuvien ajoneuvojen saatavuus.
Kuljetusten yhdistely ei koske niitä asiakkaita, joille Eksote on tehnyt päätöksen yksinmatkustusoikeudesta.

Asiakas voi toivoa kuljetuksen yhdistämistä haluamiensa toisten kuljetuspalvelun asiakkaiden kanssa.
Lähtöosoitteiden ja määränpäiden tulee tällöin olla samalla suunnalla. Yhdistämistoiveesta tulee ilmoittaa palvelua tilatessa. Yhteistä kuljetuspalvelumatkaa tilatessa tulee varmistaa, että kaikilla asiakkailla on ajantasainen matkustusoikeus ja että muut matkaan liittyvät tarpeet (esim. apuvälineet) ilmoitetaan tilauksessa.

Matkustusoikeuteen liittyvät asiakastiedot

Välityspalvelussa on käytössään tiedot asiakkaan henkilökohtaisista, matkustamiseen liittyvistä tarpeista sekä ajantasaisesta matkustusoikeudesta. Käytössä olevan matkamäärän voi tarkistaa soittamalla välityspalvelun numeroon.

Kuljetukset järjestetään Eksoten ylläpitämien tietojen perusteella. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että tiedot ovat oikeat ja ajantasaiset. Jos tiedot (esim. osoite) muuttuvat, asiakkaan tulee olla yhteydessä kuljetuspalvelun myöntäneeseen työntekijään tai toimipisteeseen.

Kuljettajalle annetaan asiakkaan puhelinnumero, jolloin kuljettaja voi soittaa suoraan asiakkaalle, jos noutoajan tai -paikan suhteen on jotain epäselvää.

Asiakkaalla on oikeus halutessaan tarkistaa itsestään tallennetut tiedot. Tarkastusoikeus on maksutonta kerran vuodessa.

Lisätietoja tarkastusoikeudesta saa Eksoten verkkosivuilta (www.eksote.fi – asiakkaan ja potilaan oikeudet) ja toimipisteistä.

Matkan peruuttaminen tai muutos tilattuun matkaan

Mikäli asiakas ei tarvitse kuljetusta (esim. äkillinen sairastuminen), perutaan yksittäinen kuljetus ottamalla yhteyttä välityspalveluun.

Muutos tai peruutus tulee tehdä puhelimitse soittamalla tai tekstiviestillä viimeistään 45 minuuttia ennen noutoaikaa välityspalveluun. Muussa tapauksessa asiakas menettää yhden kuljetuksen matkustusoikeudesta.

Saattajat

Asiakkaalla on oikeus ottaa mukaan yksi maksuton saattaja sekä alaikäiset lapset. Saattajan iän ja toimintakyvyn on oltava sellainen, että hän suoriutuu saattamisesta oman ja saatettavan turvallisuuden vaarantumatta. Saattaminen on esimerkiksi asiakkaan tavaroiden nostamista autoon ja asiakkaan avustamista matkakohteeseen.

Saattajaa ei haeta eri osoitteesta vaan hänen on noustava kyytiin ja kyydistä pois samassa osoitteessa saatettavan kanssa. Saattajasta on aina ilmoitettava tilausta tehtäessä, koska autoon mahtuu vain rajallinen määrä henkilöitä.

Omavastuuosuudet

Asiakas maksaa jokaisesta matkasta omavastuun, jonka vahvistaa Eksoten hallitus. Kuljetuspalvelupäätöksessä on maininta siitä, mikäli omavastuuta ei peritä.

Alle 18-vuotiaat asiakkaat matkustavat asiointi- ja virkistysmatkat maksutta. Käytäntö koskee myös aikuisen asiakkaan mukana matkustavia lapsia.

Omavastuuosuus maksetaan autossa käteisellä tai pankkikortilla. Asiakkaalla on oikeus saada maksamastaan omavastuuosuudesta kuitti.

Jos kaksi tai useampi kuljetuspalvelukortin käyttäjää matkustaa yhdessä samalla autolla, ei omavastuuta peritä. Kaikilta yhdessä matkustavilta vähennetään kuitenkin yksi matka matkustusoikeudesta.

Katso omavastuutaulukko tilausohjeesta

Kuljetuspalvelualueet

Asiakas voi tehdä asiointi- ja virkistysmatkoja henkilön asuinkunnan ja lähikuntien alueella. Matkustusoikeus on luettavissa asiakkaan kuljetuspalvelupäätöksestä.

Jos matka ulottuu matkustusoikeuden ulkopuolelle, on asiakkaan itse maksettava aluerajojen yli menevä osuus matkan kustannuksista. Asiakkaan tulee ilmoittaa määränpäästä tilattaessa ja lisäksi kuljettajalle matkan alkaessa.

Avustaminen matkan aikana

Kuljettajan tehtävänä on auttaa asiakasta kuljetukseen välittömästi liittyvissä asioissa kuten asunnon ulkopuolella autoon menossa ja autosta poistulossa. Kuljettajan on tarvittaessa huolehdittava asiakkaan turvallisesta pääsystä matkakohteeseen.

Kuljettajan tehtäviä ei ole esimerkiksi vaatteiden pukeminen ja riisuminen tai lääkkeiden antaminen.

Apuvälineitä tulee käsitellä asianmukaisesti kasattaessa ja käyttöön otettaessa. Mikäli apuväline rikkoutuu kuljettajan huolimattomasta käsittelystä, pyydetään siitä ilmoittamaan viipymättä välityspalveluun.

Porrasavustaminen ja paarikuljetukset

Jos asiakas liikkuu pyörätuolilla ja lähtö- tai kohdeosoitteessa on portaita, joita varten tarvitaan porraskiipijää tai porrasavustamisessa välttämätöntä avustavaa kuljettajaa, suositellaan matkan tilaamista viimeistään kuljetusta edeltävänä päivänä, jotta varmistetaan tarvittava apu. Porrasavustuksen tai porraskiipijän käyttö on välttämätöntä, kun lähtö- tai kohdeosoitteessa on portaita enemmän kuin kolme.

Paarikuljetuksen tarpeesta suositellaan ilmoittamaan mahdollisimman ajoissa (edeltävänä päivänä) palvelun saatavuuden varmistamiseksi.

Eksoten yhteystiedot ja asiakaspalaute

Asiakas voi antaa palautetta kuljetuspalvelujen järjestämisestä ja palveluista välityspalveluun 0300 472 405 tai klikkaamalla alla olevaa linkkiä.