logo
Tilaa taksi Taksinumerot Taksihinnat Taksin ennakkotilaus Taksi tekstiviestillä Tilataksi Invataksi Sote-taksi Lentokenttätaksi Taksiasemat Kela-taksi Kela-taksi Uusimaa Kela-taksi Kanta-Häme Kela-taksi Varsinais-Suomi Kela-taksi Pirkanmaa Kela-taksi Satakunta Kela-taksi Keski-Suomi Kela-taksi Pohjois-Savo Kela-taksi Lappi Kela-taksi terveydenhuolto Kela-autot Tietosuoja – Kelan korvaamat taksikuljetukset Taksi Helsinki -sovellus Palvelut Ekotaksi Premium-taksipalvelu Kanta-asiakasohjelma Seniorit Taksi Helsinki Sightseeing Lasten turvaistuin Yrityksille Internet booker Taksi Helsinki -maksukortti Taxi Butler Tilapäiset taksiasemat Yrityslaskutusasiakkuus Pakettikuljetus Yritysreferenssit Taksi Helsinki Oy Asiakaspalaute Yritysesittely Yhteystiedot Avoimet työpaikat Osakkeenomistajat Taksitarkastaja Taksinkuljettajan koulutus Ajankohtaista Medialle Autoilija- ja kuljettajapalvelut Tietosuojaselosteet
fi Svenska English
Suomi Svenska English

Makupa

Kuljetus-palvelut

  • Työssäkäyminen ja opiskelu
  • Asiointi
  • Virkistys

Soita numeroon

0341081617

(Paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksu)

Sosiaalihuolto-, vammaispalvelu- ja terveydenhuoltolain mukaisia kuljetuspalveluja tuottavan Kanta-Hämeen kuntien ja kuntayhtymien kokonaisvastuullisten kuljetusten palveluntuottajana toimii Taksi Helsinki Oy.

Välitettäviä kuljetuksia ovat muun muassa ikääntyneiden ja vammaisten ​asiointi- ja virkistysmatkat, säännölliset kuljetukset päivätoimintaan, ja kiireettömät asiakaskuljetukset terveydenhuollon yksiköiden välillä.

Tilauspalvelut ovat käytö​ssä ympäri vuorokauden.

  • Puhelintilaukset ja asiakaspalvelu 03 410 81617
  • Tekstiviestitilaukset 045 739 80156
  • Makupa-matkojen tilaussovellus (selainpohjainen)
  • Terveydenhuollon henkilökunnan tilausnumero 0341081659

Tilaamisesta ei periä erillistä maksua. Soittaminen ja jonottamien sekä ​tekstiviesti maksaa normaalin operaattorisi mukaisen paikallis- tai matkapuhelinmaksun.


Voit antaa meille palautetta tai kehittämisehdotuksia kuljetuspalveluista, joko tilauksen tai matkan onnistumisesta.


Kuljetuspalveluohje

Matkan tilaaminen

Matka tulee tilata edellisenä päivänä klo 14.00 mennessä. Ennakoimattomat matkat voidaan tehdä viimeistään 1 tunti ennen toivottua matka-ajankohtaa, poikkeuksena pikamatkat.

Puhelun aikana voi tilata useampia matkoja 1 kuukauden ajanjaksolle.

Kuljetuspalvelumatkojen ennakkotilauksista ei peritä ennakkotilausmaksua.

Kuljetus voi poiketa sovitusta lähtöajasta +/- 10 minuuttia. Kuljettaja ei saa ylittää tilausvaiheessa ilmoitettua ehdotonta perilläoloaikaa. Mikäli auton saapuminen viivästyy, asiakkaaseen ollaan yhteydessä.

Matkatilauksen onnistumiseen tarvittavat tiedot
  • Onko kyseessä sosiaalihuoltolain mukainen matka vai vammaispalvelulain asiointi-, työ- tai opiskelumatka?
  • Mikä on matkan nouto- ja päämääräosoite?
  • Toivottu lähtöaika tai perille saapumisaika tai ehdoton perille saapumisaika (esim. junan lähtöaika)
  • Paluumatkan ajankohta, jos se on jo tiedossa
  • Mukana tulevat apuvälineet
  • Pysähtymis- tai poikkeamistarve matkan aikana
  • Mahdolliset muut matkustajat
  • Puhelinnumero, josta asiakas tavoitetaan
Matkan peruminen

Matkan perumisesta tulee ilmoittaa kuljetuspalvelukeskukseen, numeroon 03 410 81617.

Jos tilattua matkaa ei peruta viimeistään 60 minuuttia ennen sovitun matkan alkua, asiakkaalta kuluu yksi matka.

Pikamatkat

Pikamatka tarkoittaa sitä, että etukäteistilausaikaa ei tarvita. Kuljetuksen voi tällöin saada hyvinkin nopeasti riippuen liikenteessä olevien taksien mahdollisuudesta vastata kyytitarpeeseen. Mikäli auton odotus pikamatkatilauksesta huolimatta kestää tunnin tai enemmän, ei asiakkaalta kulu pikamatkaa, vaan kyyti lasketaan tavalliseksi kuljetuspalvelumatkaksi.

Pikamatkat tilataan samasta numerosta kuin muutkin matkat, p. 03 410 81617.

Asiakkaalle myönnetyistä matkoista neljä (4) voi tilata pikamatkoina.

Toivetaksi

Asiakkaalla on mahdollisuus tilauksen yhteydessä esittää toive kuljetustilauksensa hoitavasta autosta.

Asiakkaan tulee varmistaa kuljettajalta etukäteen, että toivomasi tilausajankohta sopii kuljettajan /auton aikatauluun. Kysy kuljettajalta, jonka toivot matkasi ajavan, sovitun auton numero.

Soita tilauksesi Taksi Helsingille Makupa-tilausnumeroon ja kerro toivomasi auton numero tilauksen yhteydessä. Tilaus lähetetään välityskeskuksesta toivotulle taksille osoitettuna.

Jos toivottu taksi ei pääse sovittuna aikana paikalle, välityskeskus laittaa korvaavan auton tilalle.

Vakiotaksi

Vakiotaksin käyttöoikeuden myöntämisen edellytyksenä on, että kuljetuspalvelun käyttö ei ole vamman tai sairauden takia mahdollista ilman vakiotaksia.

Vakiotaksioikeus on haettava erikseen kuljetuspalvelun myöntäjältä. Kts. kuntakohtaiset yhteystiedot alempaa sivulta.

Vakiotaksikuljettaja voi tilata kuljetuksen asiakkaan puolesta kuljetuspalvelukeskukselta eli asiakas voi sopia kuljetuksen suoraan vakiotaksikuljettajan kanssa.

Täältä näet listan Kanta-Hämeen alueen vakiotakseista

Saattaja ja muut matkustajat

Asiakkaan mukana voi matkustaa yksi saattaja tai avustaja maksutta. Saattajana voi vain erityistapauksissa olla henkilö, jolla on itsellään kuljetuspalveluoikeus. Erityistapaus määritellään asiakkaan matkaoikeuksissa. Normaali taksipalvelu turvaa asiakkaan matkan taksin ovelta kiinteistön ovelle ja päinvastoin.

Saattajan lisäksi asiakas voi ottaa mukaan muita matkustajia samaan taksiin, jos heillä on sama lähtöosoite ja määränpää. Jokaisesta ylimääräisestä matkustajasta kuljettaja perii linja-autotaksan mukaisen maksun. Yksi alle 12-vuotias lapsi matkustaa huoltajan mukana maksutta.

Asiakkaan omavastuu

Asiakas maksaa kuljetuspalvelumatkasta asiakasmaksuna omavastuuosuuden, joka on suuruudeltaan julkisen liikenteen maksua vastaava summa. Omavastuuosuutta ei peritä matkan aikana, vaan asiakas saa siitä laskun palvelun järjestäjältä (kunnalta) jälkikäteen kuukausittain. Lasku omavastuuosuuksista lähtee siinä kuussa, kun omavastuiden määrä ylittää 10 euroa. Mikäli 10 euroa ei täyty kalenterivuoden aikana, laskutetaan kertyneet omavastuut joka tapauksessa vuoden lopussa. 

Asiakkaalle kertyneistä omavastuuosuuksista löytyy tiedot asiakasprofiilista.

Kuljetuspalveluun oikeutettu voi halutessaan ajaa omalla kustannuksellaan kunnan määrittelemien alue- ja kilometrirajojen ulkopuolelle. Matkan lopussa kuljettaja veloittaa omakustanteisesta matkasta tulleen maksun asiakkaalta.

Kuljetuspalvelumatka ja työmatka

Kuljetuspalvelumatka on yhdensuuntainen matka lähtöosoitteesta määränpäähän ja päättyy eri osoitteeseen, kuin mistä se on alkanut. Matka on aina tehtävä suorinta reittiä.

Matka on kahdensuuntainen, mikäli matka alkaa ja päättyy samaan osoitteeseen kuin mistä asiakas on autoon noussut. Kahdensuuntaiselta matkalta peritään asiakkaalta kaksi omavastuuosuutta ja kaksi matkaa.

Lyhyt pysähdys ja poikkeama matkan varrella on mahdollista. Pysähdykselle ei voida määritellä tarkkaa minuuttimäärää, kyseessä on kuitenkin maksimissaan 10 minuutin mittainen pysähdys / n. 200 metrin poikkeama reitistä, kun asiakas käy esim. postilaatikolla tai pankkiautomaatilla. Pysähtyminen pidempiaikaista asiointia varten (esim. apteekissa, kaupassa tai pankissa asioiminen) keskeyttää yhdensuuntaisen matkan, jolloin matkan jatkuminen on uusi kuljetuspalvelumatka. Asiakkaan on ilmoitettava pysähdystarve kuljetuspalvelua tilatessaan.

Työmatkoina korvataan asunnon ja työpaikan väliset matkat. Mikäli työtä tehdään useammassa kuin yhdessä paikassa työpäivän aikana, korvattavia matkoja ovat matkat kotoa päivän ensimmäiseen työpisteeseen ja viimeisestä työpisteestä kotiin. Matkoja ei voi käyttää työnantajan määräyksestä tapahtuviin työn tekemiseen tai yritystoimintaan liittyviin matkoihin.

Kelan korvaamat sairaanhoidon ja terveydenhuollon matkat

Kuljetuspalvelua ei saa käyttää lääkärissäkäynti-, sairaala-, kuntoutus-, hammaslääkäri-, laboratorio-, röntgen- tai poliklinikkamatkoihin, joihin on mahdollista hakea korvausta muun lainsäädännön perusteella mm. Kelasta.

Saattamislisä

Mikäli asiakas matkustaa yksin ja tarvitsee säännöllisesti kuljettajan apua siirtymisessä sisältä asunnostaan/muusta kiinteistöstä autoon ja päinvastoin, korvataan häntä kuljettavalle autoilijalle matkasta saattamislisä,

Oikeuden saattamislisään määrittelee kuljetuspalvelun myöntäjä.

Avustamislisä

Mikäli asiakas ei vammansa tai sairautensa vuoksi kykene matkustamaan henkilöautossa, vaan tarvitsee kuljetuksen toteuttamiseksi inva-auton, paarivarustuksen tai muunlaisen vaihtoehtoisvarustetun auton, korvataan häntä kuljettavalle autoilijalle matkasta avustamislisä.

Asiakkaan on etukäteen haettava invataksin, vaihtoehtoisvarustetun auton tai muun avustamisen käyttöoikeutta kuljetuspalvelun myöntäjältä.

Ohjeiden vastainen käyttö

Kaupunki/kunta/kuntayhtymä valvoo matkojen käyttöä.

Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa matkaoikeuksien eväämiseen. Väärinkäytöstä aiheutuneet kustannukset peritään takaisin. Tahalliset palvelun väärinkäytöt annetaan viranomaisten tutkittavaksi.

Kuljetuspalveluoikeuden päättyminen

Matkojen käyttöoikeus päättyy, jos asiakas muuttaa toiselle paikkakunnalle, tai jos asiakas siirtyy pysyvään sairaala- tai laitoshoitoon. Matkaoikeuden perusteiden muutoksista tulee ilmoittaa kuljetuspalvelun myöntäjälle.

Tietosuoja

Kuljetuspalvelukeskus noudattaa ja edellyttää liikennöitsijöiden noudattavan rekisterinpitäjänä ja henkilötietojen käsittelijänä kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön edellyttämiä velvoitteita.

Tietosuojaseloste – Makupan taksikuljetusten välittäminen


Tekstiviestitilaus

Aistivammaisten tekstiviestitilaukset tehdään numerosta 045 739 80156

Tekstiviestitilaukset vahvistetaan tekstiviestitse, kun auto on kuitannut tilauksen.


Internet-tilaus

Kanta-Hämeen vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain kuljetuspalveluiden piiriin kuuluva asiakas, jolla on oikeus käyttää taksipalveluita, voi Makupa-tilaussovelluksen avulla tilata kyydit itse helposti ja nopeasti.

Asiakas saa Taksi Helsingiltä henkilökohtaisen linkin palveluun kirjautumista varten

  • lähettämällä sähköpostia osoitteeseen makupa@taksihelsinki.fi tai
  • soittamalla numeroon 0341081617.

Lue lisäohjeet Makupa-kuljetusten tilaussovellukseen


Asiakasprofiili

Jotta kuljetuspalvelukeskus pystyy järjestämään yksilöllisiä tarpeita vastaavan ja turvallisen kyydin, luodaan asiakkaalle asiakasprofiili, josta ilmenevät

  1. Henkilötiedot

2. Kuljetuspäätöstä koskevat tiedot

3. Kuljetuksen toteuttamiseen liittyvät tiedot, esim. apuvälineet.

Kaikista kuntien VPL- ja SHL- sekä muista säännöllisesti kuljetuspalveluita käyttävistä asiakkaista tehdään asiakasprofiili. OmaHäme vastaa asiakkaiden kuljetuspalveluhakemusten käsittelystä ja päätöksistä sekä asiakasprofiilien tuottamisesta käyttöliittymän kautta kuljetuspalvelukeskuksen käyttöön.

Yhteystiedot OmaHämeen kuljetuspalveluihin:

Ikäihmisten palvelut – OmaHäme (omahame.fi)

Vammaisten palvelut – OmaHäme (omahame.fi)


Makupa-palaute

Maximum size: 7MB.
Allowed file types: .jpg, .jpeg, .png, .gif, .pdf, .txt, .csv, .xls, .xlsx, .doc, .docx.

Kerro kyydin tiedot (tilausnumero, nouto-osoite tai auton nro)