Autocab-järjestelmän ajankohtaiset
Tämä sivu on tarkoitettu Taksi Helsingin autoilijoille ja kuljettajille tukemaan Autocab-järjestelmän käyttöönottoa. Sivulle päivitetään tietoja ajantasaisesti tukitiimin toimesta.
Saatuja palautteita liittyen toiminnallisuuksiin ja niihin liittyvät toimenpiteet
Kyytihistorian saa esille Autocab-sovelluksen vasemmasta valikosta nimellä Aluehistoria. Siitä näkee aluekohtaisesti kyytimäärät niin tilaus, kuin käsipystyjen osalta 30 minuutin tarkkuudella. Aluehistorian näytön oikeasta yläreunasta ruudukkoa painamalla voi suodattaa, mitä haluaa näytöllä näkyvän. Näkymää voidaan myös kehittää palautteiden perusteella.
Autocab -järjestelmässä ei ole varsinaisia taksiasemia, vaan ne ovat vain alueita isompien alueiden sisällä.Tästä syystä esim. taksiaseman ulkopuolelta tulevat ennakkotilaukset näkyvät alueen tiedoissa, eikä niitä toistaiseksi saa kopioitua aseman tietoihin. Tämän muuttaminen on isompi kehitystyö Autocabille, jota selvittelemme.
Helpotusta alueiden ja asemien löytämiseen järjestämme nimeämällä alueet ja asemat uudelleen, siten että aseman alkuun tulee kirjain ja numero, esim.
A1 KAIVOPUISTO
A1 Kaivopuisto
A2 EIRA
A2 Eira
A3 PUNAVUORI
A4 Punavuori
D1 HAKANIEMI
D2 Hakaniemi
D3 LINJAT
D3 Linjat
D4 KARHUPUISTO
D4 Karhupuisto jne.
Tällä tavalla alueet saadaan selkeään järjestykseen, jolloin esim. Töölön, Kallion tai vaikka Länsiväylän varren alueiden ja asemien tilanne löytyy selvästi nykyistä helpommin, jos kuljettaja pitää alueet järjestettynä aakkosjärjestykseen.
Kuljettajilta on tullut myös ehdotuksia, että numerointi pitäisi tehdä vanhoilla tutuilla asemanumeroilla, mutta siitä seuraisi, että alueet olisivat kuitenkin listalla aika sekaisin, tyyliin:
18 LINJAT
18 Linjat
19 SEASIDE
19 Seaside
20 KARHUPUISTO
20 Karhupuisto
21 EROTTAJA
21 Erottaja
51 TAKA-TÖÖLÖ
51 Taka-Töölö
52 JAKOMÄKI
52 Jakomäki
53 SAIRAALAT
53 Sairaalat
54 KULOSAARI
54 Kulosaari
80 PALOHEINÄ
80 Paloheinä
81 ETELÄ-HAAGA
81 Etelä-Haaga
82 KALASATAMA
82 Kalasatama
83 POHJOIS-HAAGA
83 Pohjois-Haaga
Tämä hidastaisi jonkun tietyn alueen kokonaiskuvan selvittämistä aika lailla, vaikka tutut numerot toki kokeneita kuljettajia auttaisivatkin.
Asemien ja alueiden nimeämistä on yhdenmukaistettu siten, että aseman ja alueen nimi on pääsääntöisesti sama. Tämä on tarpeellista, jotta alue ja asema saatiin näkymään peräkkäin aakkosjärjestyksessä, ja toisaalta jotta olisi helpompi yhdistää mille asemalle minkäkin alueen tilaukset tulevat. Näinhän suurin osa asemista oli nimetty jo aikaisemminkin, esim. Kruununhaka, Vallila, Kalasatama jne.
Tämän lisäksi osa alueista oli aikanaan nimetty hieman harhaanjohtavasti, esim. Hietaniemen ja Kesäkadun sisältävän alueen nimi oli Hesperian puisto, joka on Finlandia-talon vieressä. Jäähallin sisältävä alue oli nimeltään Töölönlahti, joka on kuitenkin noin kilometrin päässä hallilta.Tästä syystä erityisesti Töölössä alueiden nimiä on muutettu, ja taksiasemat nimetty sitten samalla nimellä.
Uudetkaan nimet eivät toki täydellisesti kuvaa alueen sijaintia, mutta ajatuksena on, että uusienkin kuljettajien olisi helpompi ymmärtää, mitä jokin alue mahtaa tarkoittaa, ja mikä sen taksiaseman nimi on. Kokeneille kuljettajille tästä on sen sijaan selvästi aiheutunut harmia.
Muutoksen yhteydessä asemat eroteltiin alueesta käyttämällä niissä isoja kirjaimia.
Aikaisemmin erottelu tapahtui laittamalla aseman nimen perään kirjaimet as.
Paikannus perustuu GPS-paikannukseen ja GPS -paikannus alkaa joskus siirtyä itsekseen, kun auto seisoo pitkään paikallaan, erityisesti korkean rakennuksen vieressä. Viime aikoina yleistynyt GPS -häirintä aiheuttaa lisävaivaa.
Ongelma oli hyvin tuttu myös MTI-välitysjärjestelmässä.
Uusi järjestelmä tarjoaa kuitenkin entistä paremmat mahdollisuudet estää taksiasemalta tahattomasti tippuminen säätämällä asemalle riittävän suuri varo-alue.
Esimerkiksi Crown Plaza -hotellin vierustalla seisseen auton paikannus on pahimmillaan siirtynyt yli 70 metriä Mannerheimintien yli Hesperian puiston puolelle.
Asemalle säädetty 40 metrin varmuusalue olikin aluksi liian pieni.
Näitä varmuusalueita on nyt suurennettu kautta linjan, ja erityisesti ongelmapaikoissa.
Autocabin taukotoiminto ei salli asemalta poistumista ilman jonopaikan menetystä.
Emme valitettavasti havainneet tätä ajoissa, ja syy on viimeisen testivaiheen aikana tehty muutos järjestelmään.
Muutoksen myötä automaattinen asemille kirjautuminen tuli mahdolliseksi, mutta samalla järjestelmä alkoi reagoimaan asemalta poistumiseen tauon aikana.
Autocabin linjan mukaan taukotoiminnon ei pidäkään sallia asemalta poistumista, koska se mahdollistaa lyhyiden kävelykyytien ajamisen ilman mittaria jonopaikka säilyttäen, mikä on luonnollisesti totta.
Ensimmäinen ja nopein apu tähän on asemien koon palauttaminen suuremmaksi niin, että esim. huoltoasemalla käynti onnistuu aseman rajojen sisällä. Näin on jo tehty esim. Kontulassa ja Lauttasaaressa, ja tätä työtä jatketaan.
Toki keskustelemme myös järjestelmätoimittajan kanssa taukotoiminnon muuttamisesta, ja näissä on aina pohdittavana se, onko kyseessä meidän toiveemme, vai vaatimus, jonka muutoskulut maksamme itse.
Kyydin valikointi on ongelma, joka pitää ratkaista. Valikointi viivästyttää asiakkaan taksin saantia, ja uusi sovellus vieläpä informoi asiakasta tilauksen etenemisestä kuljettajalle.Tämä on lähtökohtaisesti hyvä ominaisuus verrattuna siihen, että sovellus vaan pyörittää tyhjää esim. minuutin ajan, jolloin asiakas herkästi peruu tilauksen, kun mitään ei tunnu tapahtuvan. Tämä oli ongelma vanhassa sovelluksessamme.
Kuljettajilta on tullut paljon palautetta, että ratkaisu voisi kerrankin olla jotain positiivista, eikä aina niitä sanktioita. Kokeilemmekin Autocabin uutta ominaisuutta, jossa esim. kolmen lyhyen kyydin ajamisesta voidaan palkita yhdellä jonon ohi saatavalla pitkällä kyydillä.
Toinen vaihtoehto voisi olla jonosta tiputtamissanktion palautus, mutta niin, että parin ajetun lyhyen kyydin jälkeen voi kerran kieltäytyä kyydistä jonopaikkaa menettämättä.
Tavoitteena olisi, että lyhyeenkin kyytiin kuljettaja voisi mennä paremmalla mielellä, eikä ”pakotettuna”. Tämä parantaisi myös asiakkaan kokemusta palvelusta.
Vilkkumisen poistamista on kysytty Autocabiltä ja se ei ole valitettavasti mahdollista. Tarkoitus on ilmeisesti korostaa kuljettajalle, mikä on seuraava osoite, mihin mennä.
Autocab Driver Companion skaalautuu hienosti puhelimissa, mutta tabletin vaakanäytöllä tulos ei ole hyvä. Tähän emme valitettavasti saaneet parannusta ennen aloitusta, mutta korjausta on luvattu seuraaviin versioihin.
Otamme asian esille Autocabin kanssa, toistaiseksi viestiääniä ei tosiaan voi vaientaa vaientamatta samalla koko sovellusta.
Ilmenee niin, että tilaus siirtyy mittarin välilehdelle jopa 5 minuutin viiveellä. Kyse on viasta, johon Cabman tekee korjaustoimenpiteitä.
Maksu ei jää jumiin, vaan tilaus, jos puhutaan Cabman välilehdestä. Tällöin välitetty tilauksen maksu on valittu väärin taksamittarilta (ohjeet löytyy kuljettajakoulutusmateriaalista).
Kehitysasia Autocabille. Autocab on parantamassa maksutavan esittämistä Autocab sovelluksessa, todennäköisesti saadaan seuraavassa versiopäivityksessä.
Yleisin vika palautteiden mukaan on, kun automaatti käskee painamaan 1, niin sitä painettuaan yhteys katkeaa.
–> Tätä on nyt muokattu ja toiminnosta on poistettu erillinen soiton hyväksyminen.
Aiemmin, jos 1:sen valitseminen kesti liian kauan (vastausaika oli liian lyhyt), puhelu katkesi.
Eli määränpääosoitteen pitää olla tarkka saadakseen kiinteän hinnan. Nythän riittää jopa pelkkä kaupunginosa.
Sovellus käyttää Google Maps -kartta-aineistoa, joka siis hyväksyy osoitteen myös ilman numeroa. Kehityskeskutelu asiasta Autocabin kanssa on aloitettu.
Kehitystyö on parhaillaan käynnissä, tuloksia voidaan saada lähipäivinä.
K: Taksi Helsinki -maksukorttia ei enää voi liittää sovellukseen, ja nyt pitää sitten kuittien kanssa pelata
V: Taksi Helsinki -maksukortti sovelluksessa oli oikeastaan vain tapa kiertää se tosiasia, että varsinaista maksutiliä ei saanut sovellukseen lisättyä.
Uuteen sovelluksen saa lisättyä tilejä suoraan, ja tämä mahdollistaa asiakkaille todella monipuoliset tavat hallinnoida itse, kuka saa matkustaa laskulle, ja milloin. Tai vaikka että mistä ja minne. Tilimaksutapa ilmestyy sitten kaikille työntekijöille, jotka yritys lisää tilinsä käyttäjiksi.
Näin monipuolisia mahdollisuuksia ei kilpailijoilla ole, ja mahdollisuus onkin otettu yrityksissä hyvin vastaan.
Toki jos ei tällaista hallintaa tarvitse, voidaan asiakkaalle tehdä ihan yksinkertainen maksutili, jonka voi sitten itse lisätä sovellukseen.
Asiakasta voi kehottaa ottamaan yhteyttä Taksi Helsingin myyntiin (myynti@taksihelsinki.fi)
K: En voi lisätä useita kortteja tai valita kyydin maksutapaa joka kyydille erikseen
V: Molemmat onnistuvat helposti. Maksutapoja voi lisätä ”Maksutavat” kohdasta niin monta kuin haluaa, ja tilausta tehdessä oletusmaksutapa on näkyvillä heti, kun on syöttänyt tilauksen osoitteet. Maksutavan voi helposti vaihtaa koskettamalla maksutavan kuvaketta.
K: En voi lisätä rappukirjainta
V: Osoite on helpointa kirjoittaa ns. Googlen tapaan, eli ensin numero ja heti perään kirjain, sitten kadun nimen alkua. Sitten valitaan aukeavalta listalta oikea osoite.
Esim. 1a Manner (kts. kuva)
Tämä on nopein ja helpoin tapa kirjoittaa osoite, ja samanlainen toiminnallisuus on hyvin monissa tilaussovelluksissa.
Jos rappukirjaimia tai muuta lisätietoa on enemmän, se kannattaa kirjoittaa ”Ohjeet kuljettajalle” -painikkeen taakse.
K: Kirjoittamani nouto-osoite vaihtuu paikannuksen kertomaan osoitteeseen, kun kirjoitan määränpääosoitteen.
V: Tämä johtuu siitä, että nouto-osoitetta ei ole valittu listalta, kuten edellä kuvattiin. Eli on vain kirjoitettu osoite, mutta se on jäänyt vahvistamatta. Tämä toiminto on hieman epäselvä, jos on kirjoittanut osoitteen kokonaan itse. Osoite pitää aina vahvistaa alle aukeavasta listasta.
K: En voi enää valita osoitettani kartalta.
V: Tämä onnistuu, kun osoitetta on kirjoittamassa.
Pyydämme Autocabia helpottamaan nouto-osoitteen vääräksi havaitsemista ja korjaamista. Nyt on mahdollista, että asiakas ei lainkaan kiinnitä huomioita nouto-osoitteeseen, vaikka se toki näkyvillä onkin.
GPS-paikannus on kaikissa sovelluksissa yhtä tarkkaa tai epätarkkaa, ja tulokset sen mukaisia. Osoite pitäisikin aina itse tarkistaa, eikä luottaa paikannukseen. Tämäkin ongelma koskee aivan kaikkia sovelluksia jolla jotain voi tilata johonkin paikkaan.
K: En voi valita enää Premiumia tai että matkustan kotieläimen kanssa.
V: Autotyyppejä voi selailla pyyhkimällä autovalinnan kuvaa vasemmalle tai oikealle. Tämä mahdollisuus ei ilmeisesti ole riittävän selkeä, vaikka seuraavan autotyypin nimi sentään paistaa oikealla ja vasemmalla. Pyydämme tähän selkeytystä seuraaviin sovellusversioihin.
Myös lentoasemalle menevistä ja sieltä lähtevistä tilauksista on kysytty. Joillain yksittäisillä asiakkailla on ollut hankaluuksia kirjoittaa lentoasemaa määränpääksi, jopa lentokonehalli on ollut määränpäänä. Myös osoitteen ”Lentokenttä” sijainti ei Googlella ole terminaalilla, vaan keskellä lentokentän aluetta, mikä on vaikuttanut hinnoitteluun parilla eurolla.
Sovellukseen on nyt lisätty useita eri vaihtoehtoja kirjoittaa lentokenttä, lentokone jne., ja ne kaikki tarjoavat nyt ensimmäisenä valintana ”Helsinki – Vantaan lentoasemaa”.
Lopuksi on kaiketi vielä todettava, että taksin tilaaminen uudella sovelluksella ei ole vaikeaa. Se on hyvin samanlaista kuin muillakin toimijoilla, mutta jotkut asiat voisivat selvästi olla selkeämmin esillä.
Appitilausmäärät ovat kehittyneet hyvin, ja olemme niiden suhteen jo samalla tasolla kuin ennen muutosta.
Kuljettajaohjeita
Kuljettajan kahdeksan numeron pituinen Autocab PIN -koodihan muodostuu nykyisestä kuljettajanumerosta täydennettynä viiteen merkkiin ja nykyisen PIN -koodin kolmesta ensimmäisestä merkistä.
- Esim. kuljettaja 1, PIN 4321 koodi on: 00001432
- kuljettaja 123 PIN 1234 koodi on: 00123123.
- kuljettaja 54321 PIN 1234 koodi on: 54321123
Autocabin kuljettajakoulutus löytyy täältä
Ensimmäisellä kerralla kirjautuminen:
- paina kirjaututumissivulla ”Kirjaudu vierailijana” -painiketta
Tämän jälkeen pääset kurssille ja laite muistaa jatkossa, että olet kirjautunut sisään vierailijana
Katso video esimerkkikyydistä, jossa Taksi Helsingin maksama alennus ja jossa kiinteähintaisen kyydin hintaa muutetaan taksamittarilla.
Välitysjärjestelmän vaihtoprosessin aikana Taksi Helsingin autoilijoita ja -kuljettajia palvelee HelpDesk-puhelin uuteen järjestelmään liittyvissä kysymyksissä,
numerossa 09 4300 8300
- arkisin kello 8.00 – 18.00.
Tiistaina 22.10.
- kello 8.00 – 20.00
Keskiviikko – Perjantai
- kello 06 -20
Viikonloppu
- lauantai kello 8 – 16
- sunnuntaina tarpeen mukaan, ilmoitetaan myöhemmin.
Maanantaista 28.10. eteenpäin arkisin kello 8.00 – 18.00.