logo
Tilaa taksi Taksinumerot Taksihinnat Taksin ennakkotilaus Taksi tekstiviestillä Tilataksi Invataksi Sote-taksi Lentokenttätaksi Taksiasemat Kela-taksi Kela-taksi Uusimaa Kela-taksi Kanta-Häme Kela-taksi Varsinais-Suomi Kela-taksi Pirkanmaa Kela-taksi Satakunta Kela-taksi Keski-Suomi Kela-taksi Pohjois-Savo Kela-taksi Lappi Kela-taksi terveydenhuolto Kela-autot Tietosuoja – Kelan korvaamat taksikuljetukset Taksi Helsinki -sovellus Palvelut Edustustaksi Ekotaksi Premium-taksipalvelu Kanta-asiakasohjelma Seniorit Taksi Helsinki Sightseeing Lasten turvaistuin Yrityksille Internet booker Taksi Helsinki -maksukortti Taxi Butler Tilapäiset taksiasemat Yrityslaskutusasiakkuus Pakettikuljetus Yritysreferenssit Taksi Helsinki Oy Asiakaspalaute Yritysesittely Yhteystiedot Avoimet työpaikat Osakkeenomistajat Taksitarkastaja Taksinkuljettajan koulutus Ajankohtaista Medialle Autoilija- ja kuljettajapalvelut Tietosuojaselosteet
fi Svenska English
Suomi Svenska English

Taksitarkastajan matkassa

Taksi Helsinki järjesti tehotarkastuksen lauantai-iltana 23. syyskuuta. Seurasimme tarkastajien matkassa pari tuntia, jotta saimme selville mitä tarkastuksen aikana oikein tapahtuu.

On lauantai-ilta kello kuusi. Länsiterminaalin eteen on parkkeerattu kymmenkunta Taksi Helsingin autoa, jotka odottelevat Tallinnan-laivan saapumista. Paikalle ovat saapuneet myös Taksi Helsingin taksitarkastajat. Tänä iltana vuorossa on tehotarkastus.

Ensimmäiset autot on jo tarkastettu.

”Kirjaapa että hänellä puuttui kuljettajakortti kojelaudalta. Tosin mä annoin hänelle jo teippiä, ja asia on nyt korjattu.”

Tarkastajat vaikuttavan olevan kuljettajien kanssa hyvissä ja tuttavallisissa väleissä.

”Morjesta! Ooksä tällä autolla töissä?”

Taksitarkastajan tehtävä on ensisijaisesti tukea ja ohjata kuljettajien toimintaa. Samalla tarkastetaan, että kaikki on kunnossa. Joistakin autoista puutteita löytyy, mutta ne ovat pääasiassa vähäisiä. Välillä eteen tulee kuitenkin isompia puutteita, kuten ajopäiväkirjan puuttuminen.

”Tiedätkö mitä se tarkoittaa, jos tulee poliisiratsia?”, eräs tarkastajista kysyy tiukasti.

Ajopäiväkirja on henkilökohtainen, ja se pitää olla kuljettajalla aina mukana. Selitykseksi ei kelpaa, että ajaa useaa autoa ja ajopäiväkirja on unohtunut toiseen autoon.

”Jos poliisi sattuu pysäyttämään matkalla ja ajopäiväkirja puuttuu, tulee saman tien sakot. Koko taksimatka saattaa pysähtyä siihen. Se ei ole asiakkaan näkökulmasta kauhean elähdyttävä kokemus.”

Tällaisia tapauksia Taksi Helsinki ei halua. Siksi tarkastajat tekevät tarkkaa ja määrätietoista työtä. Puutteet kirjataan säntillisesti ylös ja niiden korjaamista valvotaan.

”Laita asia kuntoon mahdollisimman nopeasti. Käyt heti tänään ostamassa sellaisen.”

Tarinoita takavuosilta

Tarkastajat ovat tinkimättömyydestään huolimatta varsin leppoista porukkaa. He tarjoavat minulle kyydin Katajanokan terminaalille, missä tarkastus jatkuu. Matkalla huumori kukkii.

Saavuttuamme perille tapaan kuljettajan, joka on ajanut Taksi Helsingin autoa 70-luvulta asti. Hän kertoo minulle tarinoita kuuluisista takavuosien tarkastajista, kuten Åke Vihannosta, ”Santtu” Sandbergista ja ”Kattovalo” Lindström.

”Vihanto oli kunnon jehutarkastaja, oikein kuuluisuus. Siihen aikaan kuljettajalla piti olla lakki, ja jessus jos se ei ollu mukana niin piti saman tien lähteä kotiin hakemaan! Kesäkuumalla mä kerran sitten erehdyin. Käärin paidan hihat ylös, ja Vihanto huusi heti, että täällä ei mitään ojankaivajia olla! Hihat alas!”, hän kertoo.

Toinen esiin noussut tarkastaja oli ”Kattovalo” Lindström.

”Sillä hirtti aina kiinni, jos kattovalo ei palanut, vaikka auto on vapaa. Taksitolpalle ei ollut mitään asiaa, jos kattovalo oli pimeänä. Siitä se lempinimensäkin sai.”

Myös ”Santtu” Sandberg saattoi kuulemma joskus tulistua kuljettajille, jos asiakkaalta oli tullut huonoa palautetta. Tiukasta asenteesta huolimatta nämä menneiden vuosikymmenien suuret hahmot vaikuttavat ansainneen niin kuljettajien kuin tarkastajienkin arvostuksen, sillä he ennen kaikkea pitivät muista huolta.

”Mä oon itseasiassa Santun kanssa tehnyt töitä, kun olin tarkastajana 90-luvun alussa. Santtu oli hieno mies. Se oli mullekin sellainen isähahmo, joka neuvoi ja opasti mua silloin alkuaikoina, kun mä itse olin ehkä vähän liian jyrkkä”, eräs tarkastajista kertoo.

Kaikki hyötyvät

Nykypäivänä Taksi Helsingin taksitarkastajat vaikuttavat olevan järjestään tahdikkaita ja ystävällisiä. Ja varsin huumorintajuisia. He puhelevat kuljettajien kanssa aina rauhallisesti, eikä minkäänlaista räyhäämistä tarvita.

Mutta vaikka tarkastajien ote olisikin nykypäivänä lempeämpi, se on edelleen jämerä. Taksi Helsinki pitää tärkeänä, että yrityksen sisäisesti laatua valvotaan tarkasti, jotta asiakas voi luottaa siihen, että kyyti vie turvallisesti ja luotettavasti perille. Tarkastukset ovat tärkeitä myös kuljettajien mielestä.

”Kyllä se on hyvä, että meitä valvotaan”, eräs kuljettaja kertoo. ”Tarkastajat pitävät huolen, että kaikki on yhtiönmukaista ja siistiä. Ja tottakai siitä on meille hyötyä, Taksi Helsinkiin kuitenkin luotetaan aika paljon.”

”Ihan ystävällistä porukkaa he ovat”, sanoo toinen. ”Ja se on hyvä, että tarkastuksia ylläpidetään”.

Valtuudet ovat muuttuneet

Tarkastajat ajavat taksia itsekin silloin, kun aikaa muilta töiltä jää. Pääosa työtunneista uppoaa kuitenkin varsinaisiin tarkastajan töihin. Ammatinkuva on vanha, mutta taksitarkastajien valtuudet ja työnkuva ovat myös muuttuneet vuosien saatossa.

”Enemmän tämä on ohjaavaa työtä, ja siinä sivussa koulutetaan kuljettajia. Aikoinaanhan taksitarkastajalla oli rajoitetut poliisin oikeudet, ja taksitarkastaja sai myös valvoa tieliikenneoikeuden mukaisia sääntöjä. Mutta noista ajoista on jo vettä virrannut siinä kuuluisassa Vantaanjoessa.”

Mitä kaikkea Taksi Helsingin taksitarkastaja sitten nykypäivänä valvoo?

”Yleistä siisteyttä ja asianmukaisuutta, erityisesti tällä hetkellä sitä, että kaikilla kuljettajilla on brändiuudistuksen mukaiset uudet vaatteet yllä ja teippaukset kiinni autoissa. Ja sitten tietysti sitä, että kuljettajakortit ja kaikki muut vaadittavat asiakirjat ovat kuljettajilla mukana ja ne ovat esillä niin kuin pitää.”

”Mutta ensisijaisesti tehtävämme on toimia kuljettajien tukena päivittäisessä työssä.”

Entä miten tämä tehotarkastus on tänään sujunut? Onko löytynyt paljon huomautettavaa?

”Pääsääntöisesti oli vain pieniä puutteita vaatetuksessa, kun joillakin kuljettajilla oli vanhat logot paidassa. Lisäksi oli yksi puuttunut ajopäiväkirja ja yksi puuttunut yrityskortti. Muuten oli kyllä kuljettajakortit, ammattiajoluvat ja ajokortit mukana, ja joitakin takapenkille heitettyjä päällystakkeja lukuun ottamatta autot siistejä.”

”Ihan hyvin siis. Mutta aina on parannettavaa.”

Jos havaittu puute on vakava tai siitä on jo aiemmin useasti huomautettu, taksitarkastajat voivat sulkea kuljettajan laitteet. Silloin ajaja ei saa uusia tilauksia, kunnes korjaa epäkohdat. Pienempien puutteiden kohdalla yleensä kuitenkin riittää, että kehotetaan kuljettajaa korjaamaan tilanne heti ensimmäisen tilaisuuden tullen.

Mitä työ vaatii tarkastajalta?

”Kokemustahan siinä pitää olla, että ymmärtää taksimaailman eri puolet. Itse olen ollut tarkastaja kolme vuotta ja sitä ennen ajoin taksia 13 vuotta. Siinä silmä oppii katsomaan erilaisia asioita.”

Taksitarkastajan pitää myös olla perillä alati päivittyvistä pykälistä. Näin taksitarkastaja osaa neuvoa ja ohjeistaa kuljettajia oikein.

”Mutta täytyy kyllä sanoa, että kyllä meidän kuljettajat on hyvin kärryillä tämän päivän pykälistä.

Kun menee kysymään miten tänä päivänä pitää toimia, niin oikea vastaus tulee monesti kuin apteekin hyllyltä.”

Kuljettajille järjestetään säännöllisesti myös koulutuksia.

”Siinä mielessä meillä on hyvin asiat täällä Taksi Helsingissä”, eräs tarkastajista toteaa.

On kulunut parisen tuntia tarkastuksen alusta. Ruotsinlaiva on juuri saapunut Katajanokalle. Taksi Helsingin autot kaartavat yksi toisensa jälkeen takaisin kaupungin kaduille, kyyditen laivalta tulleita matkustajia hotelleihin ja koteihin.

Myös taksitarkastajat nousevat takaisin autoonsa. He siirtyvät Helsinki-Vantaan lentoasemalle jatkamaan huolenpitoa siitä, että Taksi Helsinki on jokaisessa kyydissä luottamuksesi arvoinen.