
Usein kysytyt kysymykset
Kela-välityksen aloitus
- Miten välitys alkaa ja miten pääsee kirjautumaan välitysjärjestelmään?
Jotta voi aloittaa liikennöinnin sekä autoilijan että kuljettajien on pitänyt käydä Kela-kuljettajakoulutus. Lisäksi liikenteenharjoittajan on pitänyt allekirjoittaa Kela-autoilijasopimus, toimittaa Mitax/Semel -valtakirja ja mahdolliset pyydetyt lisätiedot sekä liittyä Luotettava kumppani -palveluun.
Autossa pitää olla Taksi Helsingin toimittama tilausvälityspääte.
Kun olet saanut kuljettajatunnuksen sekä välityspäätteen, kokeile kirjautua välitysjärjestelmään. Sovelluksesta voit tarkistaa auto- ja kuljettaja-attribuuttisi sekä näet alueen välitysruudut.
Huomio! Tarkista ensin, että laitteen kello on oikeassa ajassa. Mikäli ei ole:
1. avaa Asetukset
2. Yleinen hallinta
3. Päivämäärä -ja aika
4. ja laita päälle Automaattinen päivämäärä – ja kellonaika.
Tämä pitää tehdä vain kerran, mutta on erittäin tärkeää laitteen toiminnan kannalta. Jos et näe Asetukset -kuvaketta, pyyhkäise sormella ruudun alareunasta ylöspäin nähdäksesi ohjelmakuvakkeet.
Yhteydenpito
- Mitä asioita hoidetaan Kela-kuljettajalinjasta? (kuljettajapuhelin)
Akuutit tilauksiin liittyvät asiat esimerkiksi
- auton rikkoutuminen
- asiakasta ei löydy
- apteekkipoikkeama
- hidasajo tai muut muutokset tilauksessa
- turvaistuintilausten jako
- liikennetiedotteet
- välityspääte ongelmat.
Mitä ei kuljettajalinjasta hoideta
- Tilauksien jälkiselvittelyt useamman päivän viiveellä suoraan sähkäpostilla osoitteeseen maksuliikenne(at)taksihelsinki.fi
- Pistekyselyt
- Automuutokset
- kuljettajia sekä autoilijaa koskevat attribuuttimuutokset sähköpostiosoitteeseen kela.kuljettajat(at)taksihelsinki.fi
- Mittariasioissa ota yhteys paikkaan, missä mittari on asennettu.
2. Mihin voidaan laittaa kehitysideat autoilijalta tai kuljettajalta?
Kela-autoilijasivuilla on autoilijoille ja kuljettajille oma palautelomake. Kaikki palaute- ja kehitysehdotukset otetaan vastaan kirjallisesti palautelomakkeen kautta.
Auto- ja kuljettajatiedot
- Mistä pääsee muuttamaan auto-/kuljettajatietoja?
Auto- sekä kuljettajatietojen muuttaminen onnistuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kela.kuljettajat@taksihelsinki.fi
2. Mistä tiedän mikä Kela-välityksessä olevan autoni numero?
Auton numero näkyy välitysjärjestelmässä sen jälkeen, kun kuljettaja on kirjautunut laitteelle.
Tarvitset auton numeroa joka kerta soittaessasi asiakaspalveluumme vakiotaksitilauksia, paluukyytejä tai muita kuittaamaasi tilaukseen liittyviä asioita.
3. Jos minulla on jo TH:n välityspääte, milloin siihen päivitetään uusi alue?
Kela-välitysalueet näkyvät kun ko. auto on lisätty kyseiseen alueeseen.
4. Säilyykö nyt käytössä olevat kuljettajatunnukset?
Kyllä.
Koulutus
- Linkki Kuljettajakoulutusohjeet
Maksuliikenne
- Vastaako Taksi Helsinki KELA -autoilijan maksuliikenteestä kokonaisuudessaan?
Taksi Helsinki vastaa maksuliikenteestä vain Kela-maksujen osalta. Taksi Helsinki ei ota vastatakseen maksuliikennettä kokonaisuudessa, muiden kuin MegTaxin osalta.
2. Mistä tiedän autoni maksupäätetunnuksen/palvelutunnuksen?
- Semel: Sulje maksupäätteestä virta painamalla piste-näppäin ja keltainen-näppäin yhtä aikaa pohjaan kunnes näytön valo sammuu. Maksupääte käynnistyy automaattisesti uudelleen hetken kuluttua ja tulostaa kuitin, jossa ensin System ID ja sen jälkeen PALVELUTUNNUS (12-numeroinen tunnus).
- Mitax: Ensisijaisesti käytetään maksupäätteeltä tulevaa tunnusta: Asetukset -> (enter/ohita kysely) -> Tulosta parametrit -> Rivit 6 ja 7 (ly / ly tarkenne). Maksupäätetunnus on em. tiedot (ly / ly tarkenne) peräkkäin.
- MegTax: Voit kysyä maksupäätetunnusta osoitteesta maksuliikenne@taksihelsinki.fi
4. Mitä jos merkitsin jonkin tiedon väärin ilmoittautumislomakkeeseen tai haluan jälkikäteen muuttaa ilmoitettua tietoa?
Voit ilmoittaa mahdolliset korjauspyynnöt sekä muutokset sähköpostitse osoitteeseen kela@taksihelsinki.fi
5. Voinko halutessani muuttaa valitsemaani hinnoittelumallia?
Hintamallia voi vaihtaa yhden kuukauden siirtymäajalla.
6. Koska liittymismaksu ja tilausvälityspuhelin tulee maksettavaksi?
Liittymismaksu laskutetaan sopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Puhelin laskutetaan toimituksen jälkeen.
7. Kuinka Kela-korjaukset ylipäätään tehdään, jos/kun mittaria on käytetty väärin?
Laita ilmoitus tästä kuljettajan Kela-palautelomakkeen kautta.
Aluekohtainen kyytijako
- Miten tilausvälitys määritellään eri alueilla?
Välitysalueet ovat pääsääntöisesti suuria, koko kunnan (vanhat kuntarajat) alueen kokoisia. Välitysalueelle kyyti jaetaan pisimpään alueella kyytiä odottaneelle. Alueita voidaan muokata kokemuksen ja autoilijoiden ehdotusten perusteella.
2. Onko välitys tasavertaista?
Kyllä on. Kyydit jaetaan alueelle kirjautuneille autoille jonojärjestyksessä.
Toivetaksi
- Miten asiakas voi toivoa tiettyä kuljettajaa tai autoa?
Kela-kyytiasiakkaalla on mahdollisuus esittää toive tilauksensa hoitavasta autosta. Asiakkaan tulee tietää toivomansa auton numero, eli pelkkä autoilijan nimi ei riitä auton ja tilauksen yhdistämiseen.
Toivetaksi on eri asia kuin Kelan myöntämä vakiotaksioikeus. Vakiotaksioikeudet säilyvät asiakkailla kuten ennenkin.
Toivetaksin toimintatapa
- Markkinoi tutuille asiakkaillesi Taksi Helsingin tilausnumeron lisäksi oman autosi numero.
- Sovi etukäteen asiakkaan kanssa, että tilausajankohta sopii sinulle.
- Asiakas soittaa tilauksen Taksi Helsingille Kela-tilausnumeroon ja kertoo auton numeron tilauksen yhteydessä.
- Tilaus tulee toivotulle taksille osoitettuna, eikä tilaus lähde jakoon muille autoille, vaikka toivottu auto ei sitä heti hyväskyisi.
Meno-paluukyydit
- Mahdollistetaanko menopaluu kyytien ajaminen myös maakunnan sisällä?
Kyllä.
Auto- ja jonotilanne
- Näenkö kaikki välitysalueen autot ja jonotilanteen välityspäätteeltäni?
Kyllä, kaikki välitykseen kirjautuneet autot näkyvät välityspäätteeltä. Myös eri alueiden jonotilanne näkyy välityspäätteeltä.
Ketjutus
Miten saan purettua ketjutetun kyydin?
Lähetä tilausvälityspäätteeltä peruutuspyyntö:
- Tilauksen tiedot
- Kyyti ongelmat
- Peruuta ketjutus
- Lähetä viesti.