logo
Tilaa taksi Taksinumerot Taksihinnat Taksin ennakkotilaus Taksi tekstiviestillä Tilataksi Invataksi Sote-taksi Lentokenttätaksi Taksiasemat Kela-taksi Kela-taksi Uusimaa Kela-taksi Kanta-Häme Kela-taksi Varsinais-Suomi Kela-taksi Pirkanmaa Kela-taksi Satakunta Kela-taksi Keski-Suomi Kela-taksi Pohjois-Savo Kela-taksi Lappi Kela-taksi terveydenhuolto Kela-autot Tietosuoja – Kelan korvaamat taksikuljetukset Taksi Helsinki -sovellus Palvelut Edustustaksi Ekotaksi Premium-taksipalvelu Kanta-asiakasohjelma Seniorit Taksi Helsinki Sightseeing Lasten turvaistuin Yrityksille Internet booker Taksi Helsinki -maksukortti Taxi Butler Tilapäiset taksiasemat Yrityslaskutusasiakkuus Pakettikuljetus Yritysreferenssit Taksi Helsinki Oy Asiakaspalaute Yritysesittely Yhteystiedot Avoimet työpaikat Osakkeenomistajat Taksitarkastaja Taksinkuljettajan koulutus Ajankohtaista Medialle Autoilija- ja kuljettajapalvelut Tietosuojaselosteet
fi Svenska English
Suomi Svenska English

“Tulevan hallituskauden keskeisin tehtävä on taksipalveluiden luottamuksen palauttaminen”

“Tulevan hallituskauden keskeisin tehtävä on taksipalveluiden luottamuksen palauttaminen” – poliitikot määrittelivät keinoja taksialan luottamuksen palauttamiseksi Taksi Helsingin paneelissa

Taksi Helsingin mediatilaisuudessa torstaina keskusteltiin luottamuksen palauttamisesta taksialaan. Ratkaisuista olivat puhumassa kansanedustajat Timo Heinonen (kok.) ja Suna Kymäläinen (sd.) sekä Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson. Urheilumuseo Tahdon tiloissa järjestetyssä tilaisuudessa keskustelua veti Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Lisää kuljetusta kouluttajille

Kaikki keskusteluun osallistuneet olivat yhtä mieltä siitä, että kuljettajien koulutukseen tulee panostaa tulevaisuudessa yhä enemmän.

“Tulevan hallituskauden keskeisin tehtävä on taksipalveluiden luottamuksen palauttaminen”, kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen totesi ja toi esiin, että lainsäädännöllä tilannetta voitaisiin edesauttaa esimerkiksi vaatimalla kuljettajakoulutusta. Taksiuudistuksen jälkeen ollaan vielä siirtymävaiheessa, jossa koko ala ja kuluttajat totuttelevat uuteen, Heinonen sanoi. Taksipalveluiden luotettavuuden varmistamiseen koulutuksen lisääminen on kuitenkin keskeinen keino.

Myös Invalidiliiton Laura Andersson painotti, että kuljettajakoulutus tulisi saada tulevaisuudessa pakolliseksi. Esimerkiksi vapaaehtoinen erityisryhmien koulutus on tällä hetkellä edellytys, että voi ajaa Kela-kyytejä, mutta koulutus olisi ehdottoman tärkeä kaikille taksialan kaltaisessa palveluammatissa toimiville. “Tekojen kautta luottamusta taksialaan pystytään palauttamaan”, Andersson totesi.

“En koe ollenkaan pahaksi, jos tämä koulutus säädettäisiin pakolliseksi ja ylipäänsä koulutusta taksialalla vahvistettaisiin”, sanoi puolestaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaa viime vaalikaudella johtanut Suna Kymäläinen. Myös Kymäläinen katsoi, että ylipäänsä koulutusta taksialalla olisi hyvä vahvistaa.

Toisaalta Kymäläinen muistutti, että kuljettajapula on alalla myös todellinen haaste ja tiukat koulutusvaateet voivat joissain tapauksissa vaikuttaa kuljettajien saatavuuteen.

Hinnoitteluun läpinäkyvyyttä

Panelistit kokivat kaikki tärkeäksi hinnoittelun läpinäkyvyyden vahvistamisen.

”Kuluttajien kannalta on tärkeää, että he tietävät mikä matkan lopullinen hinta tulee olemaan ja että he voivat luottaa hinnoittelun luotettavuuteen”, totesi Heinonen.

Keskustelijat toivat esiin, että harmaan talouden kitkemiseen tarvitaan kuitenkin rohkeaa päätöksentekoa sekä sääntelyä. Suomessa vilpin kitkemiseen hinnoittelusta on hyvät edellytykset. Kymäläinen katsoi, että vaikka viime vaalikaudella Marinin hallituksen taksisääntelyyn tuoman korjaussarjan myötä hinnoittelun näkyvyyttä taksialalla parannettiin, työtä hinnoittelun läpinäkyvyyden eteen täytyy kuitenkin tulevalla hallituskaudella tehdä vielä lisää.

Invalidiliiton Andersson toivoisi myös laatuvaatimuksien kiristämistä ostopalveluna hankittaviin taksikuljetuksiin hyvinvointialueilla.

“Hyvällä palvelulla ja laadulla pitäisi olla isompi rooli hankinnoissa”, Andersson totesi. Esimerkiksi kuntien hankintaosaamiseen olisi hänen mukaansa myös tärkeää panostaa tulevaisuudessa.

Kuluttajien luottamus taksialaan heikkoa

Luottamus taksialaan on ollut jo pitkään matalalla tasolla.

Taksi Helsingin teettämän kyselytutkimuksen*) mukaan 37 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, ettei luotettavuus sovi hyvin kuvaamaan taksialaa. Turvallisuus herättää myös huolta, sillä reilu neljännes vastaajista kokee taksit turvattomiksi.  

Tutkimuksessa käy myös ilmi, että taksikoulutus kuljettajille herättää suurta kannatusta. Reilut 70 prosenttia vastaajista on täysin samaa mieltä väitteestä, että jokaisen taksikuskin kuljettajan tulisi käydä erillinen taksikoulutus.

Myös taksipalveluiden kysyntä on laskenut, käy ilmi Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäisen tilaisuudessa esittelemästä katsauksesta. Nordean keräämän maksukorttidatan mukaan taksien kysyntä on edelleen noin 30 prosenttia alle koronaa edeltävän tason.

Samalla Traficomin tilastoista selviää, että taksiliikennelupien määrä on pudonnut alle sen, mitä luku oli ennen vuoden 2018 taksiuudistusta. Selvästi valtaosassa Suomen kunnista taksiyrittäjien määrä on laskussa. Manner-Suomen kunnista kesän 2018 ja joulukuun 2022 välisenä aikana taksiyrittäjien määrä on vähentynyt 247 kunnassa, pysynyt ennallaan 17 kunnassa ja noussut vain 27 kunnassa.

Yritykset kärsivätkin kuljettajapulasta, Pentikäinen sanoo. Ala kaipaisi lisää kuljettajia edelleen, vaikka vuonna 2022 myönnettiin yli 5 200 kuljettajalupaa.

*Kyselytutkimukseen vastasi 1015 18–84-vuotiasta vastaajaa pääkaupunkiseudun väestöä edustavasti. Vastaajat osallistuivat Nordstatin online-paneeliin aikajaksolla 28.11-7.12.2022. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Tiivistelmä tutkimuksesta sekä Juha Pentikäisen esitys taksialan tilanteesta ovat tämän tiedotteen liitteenä.


Lisätietoja:

Juha Pentikäinen, toimitusjohtaja, Taksi Helsinki Oy, juha.pentikainen(at)taksihelsinki.fi, puh. +358 40 865 0988

Tiivistelmä Taksi Helsingin teettämästä tutkimuksesta

Taksialan tilanne